Tévétorrent

The Missing

  • -greff -
  • 2015. február 28.

Tévétorrent

Csehov közmondásos fegyverének szerepét ma egyértelműen a gyermekekre osztják a tévés angol krimikben. Amint feltűnik egy kiskorú a színen, máris érezhetjük a nyomást valahol a gyomorszáj táján, és bár kétségtelenül üdvözlendő volna, ha valaki végre – egyszer és mindenkorra – szakítana ezzel a gyakorlattal, a tárgyát a lehető legkomolyabban kezelő The Missinget igazán nem kárhoztathatjuk azért, mert már megint a rettenetesen megkínzott apák és anyák irányába fordítja a figyelmet – a művelt nyugati világra ez most éppenséggel eléggé ráfér. A zűrzavaros körülmények között Franciaországban elrabolt angol kisfiú ügyét az időben előre és hátra ugrálva feldolgozó sorozat széles ecsetvonásokkal keni bele a nézők arcába azt a temérdek mocskot, amit egy ilyen eset a napvilágra sodor. Azok az egészen szörnyű – gyilkosságokra, pedofilhálózatokra és mindenféle bűncselekmény gátlástalan eltussolására mutató –, a közelmúltból előkerült adatok, amelyekkel a brit közvélemény szembesülni kényszerült, nyilvánvalóan ott lüktetnek a The Missing fordulatai mögött, és a sorozat képes egész világszemléletet növeszteni ezekből. Hogy ez a lehető legkeserűbb, az kevéssé meglepő – más kérdés, hogy már-már a nézhetőség határait feszegeti. De a szokás szerint világverő színészek persze odabent tartják a nézőt. James Nesbitt és Ken Stott igazán remek törpe volt a Hobbit-trilógiában, idétlen álszakállaik nélkül viszont óriásokká nőnek a szemünk előtt, hogy kusza fogú, ráncos, formátlan Brandókként ostromolják meg szakmájuk felhőket átfúró, mozgóképen ritkán látott ormait.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.