Amivel vissza lehet élni – Vita a kampánypénzekről

Választás 2014

A parlamenti létszámcsökkentés ellenére is többe kerülő választási kampány, változatlan átláthatatlanság – többek között erről volt szó a Jövőképp Egyesület és a Transparency International Magyarország által szervezett csütörtöki rendezvényen.

„Max Weber A politika mint hivatás című művében azt mondja, hogy vannak, akik a politikáért élnek és vannak, akik a politikából. Az új kampányfinanszírozási rendszer nálunk az utóbbit erősíti” – summázta véleményét Krekó Péter, a Political Capital (PC) igazgatója. Az ELTE Társadalomtudományi Karán megrendezett kerekasztal-beszélgetés egy másik résztvevője, Martin József Péter, a Transparency International (TI) ügyvezető igazgatója ezzel egyetértve azzal indított, hogy a párt- és kampányfinanszírozás átláthatatlansága az egyik legnagyobb baj. Ami biztos: a pártok sokkal többet költenek, mint amennyi a bevételük, a törvény szerint 400 millió forintban meghatározott limit háromszorosát is simán kicsengeti a Fidesz vagy az MSZP egy kampányban. Az új finanszírozási rendszer ráadásul a korábbinál is több kiskaput kínál a választásokon indulóknak.

Krekó, Stumpf, Pócza István, Hack

Krekó, Stumpf, Pócza István, Hack

Fotó: Narancs

Azért pozitívumai is vannak az új szabályozásnak, mint például a költési plafon jelöltenkénti 5 millió forintra emelése, ámbár ebből is csupán 1 millió az átlátható, amelyet kincstári kártyán kap a párt – mondta Martin. Ennek a kétszeresét kell visszafizetni annak a pártnak, amelynek az adott jelöltje nem éri el a 2 százalékos határt. A „maradék” 4 millióról viszont nem rendelkezik a jogszabály.

Egyértelműen negatívum viszont például az, hogy a pártok teljesen más rendszerben kapják a támogatást a listaállításért, mint egyéni jelölt esetén. „A párt ekkor készpénzben kapja az összeget, ami súlyos milliókhoz juttat hozzá olyan szervezeteket, amelyeknek sok esetben nincs is esélye bejutni a parlamentbe” – mondta a TI szakembere. 150 millió forintnyi kampánypénzhez elegendő 27 körzetben 500-500 aláírást gyűjteni, ami nagyságrendekkel könnyebb, mint amikor 750 darab ajánlószelvény kellett a jelöltállításhoz – ráadásul akkor egy választó egyetlen indulót ajánlhatott, szemben a mostani szisztémával. A kamu- vagy bizniszpártok létrejöttét tehát erősen támogatja a jelenlegi választási rendszer, ráadásul a kampánypénzzel csak azoknak kell elszámolni az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ), akik bejutnak a parlamentbe, visszafizetni pedig nem kell. Azaz ha egy ilyen párt végül egy darab szavazatot sem gyűjt, akkor sincs szankció, vigadjon a 150 misivel. Krekó Péter szerint az alapvetően nem probléma, hogy a jelöltállítás könnyebbé vált – hiszen ha egy pártrendszer túl merev, az is ártalmas, kell tehát a mozgás, ahogyan azt a szlovák vagy a cseh példa is mutatja. A bizniszpártokat azonban a PC elemzője is elítélte, sőt, szerinte az, hogy olyan szervezetek nyúlnak le óriási közpénzeket, amelyekről előtte senki nem hallott – és valószínűleg április után sem fog –, az nevetségessé teszi a választásokat. „Persze ha valaki olyan rendszert épít, amivel vissza lehet élni, azzal vissza is fognak élni.” Stumpf András, a Heti Válasz újságírója szerint a média felelőssége lesz nyomon követni e pártok tevékenységét, a nem kampányolókat pedig mindenkinek kötelessége lesz bejelenteni az ÁSZ-nál.

false

 

Fotó: Narancs

A másik negatívum a kampány kiszervezése, példa rá a CÖF-jelenség – mondta Martin József Péter –, amikor egy magát civilnek mondó, ám korántsem ennek megfelelően viselkedő szervezet egy rakás közpénzt elkölt. (A CÖF kampányköltéseiről a friss Narancsban olvashat feltáró cikket – a szerk.) Krekó Péter szerint az óriásplakátozás új fejezet a civileknél, arról nem is beszélve, hogy az olyan megkötések, mint hogy a kormányzati hirdetések közutak melletti elhelyezése megengedett, pártreklám viszont nem, ugyancsak kizárólag a jobboldalnak kedvez. „Ha összerakjuk a mozaikot, azt láthatjuk, hogy egy álcivil szervezet Fidesz közeli üzletemberek által birtokolt plakáthelyeire titkos pénzből helyez el hirdetéseket” – foglalta össze Martin a bohóckampány lényegét.

A beszélgetésből persze a Simon Gábor-ügy sem maradhatott ki. „Az egyetlen nagyobb párt, aki még megúszta az elszámolási ügyekbe való belebukást, az a Jobbik – mondta Hack Péter, az ELTE docense. – A fiatalok körében többek között ezért is olyan népszerűek. Ez is azt mutatja, hogy az ország nagy részének csömöre van a korrupt és átláthatatlan ügyekből.” Martin pedig zárásként azt mondta, munkatársaival azon dolgozik, hogy a kampányfinanszírozást átláthatóbbá tegyék, és a politikában egyre nagyobb területet elfoglaló szürke és fekete foltokat folyamatosan kifehérítsék.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.