1316 forintos válasz Orbán Viktornak

  • narancs.hu
  • 2015. január 17.

Villámnarancs

„A nyugdíjak az infláció miatt nem fognak veszíteni az értékükből”, mondta Orbán. Vitának helye: nincs.

Tavaly októberben Orbán Viktor az Idősügyi Tanács alakuló ülésén mondott szép beszédet, amit azzal zárt: „a nyugdíjak az infláció miatt nem fognak veszíteni az értékükből”.

A miniszterelnök szavait minden bizonnyal ováció, hosszan tartó ütemes taps stb. fogadta, már csak azért is, mert egy ilyen nagyvonalú bejelentés után vitának nincs helye.

Azóta eltelt több mint két hónap, a postás pedig meghozta az idei első értékálló nyugdíjat. S mivel vitának továbbra sincs helye – 1,8 százalékos az emelkedés! –, legfeljebb számolgatni lehet. De reklamálásnak nincs helye.

„A nyugdíjam hetvennégyezer forint, ez pedig éppen arra elég, hogy kifizessem a lakás költségeit, de másra nem nagyon jut. A rezsicsökkentésből megmaradt pénzzel sem számolhatok, ugyanis az élelmiszerek ára drasztikusan növekedett, erről persze már senki sem beszél. Lehet mutogatni statisztikákat meg grafikonokat, de aki bemegy a boltba, úgyis tapasztalja, hogy elszabadultak az árak” – nyilatkozta a Borsnak József, az elkeseredett nyugdíjas, aki tegnap betért egy budapesti postára, és feladta a nyugdíjemelés összegét Orbán Viktornak. 1316 forintot – rózsaszínű csekken.

Nem hinnénk, hogy erre a gesztusra bárki – pláne Orbán – reagálna kormányoldalon, inkább úgy tesznek, mintha nem is értenék, mi volt a célja Józsefnek. Tehát továbbra is hülyének néznek mindenkit, mi több, elvárják, hogy még hálásak is legyünk ezért.

Azért egyvalami bizonyosan történni fog, a jobboldali sajtó hamarosan kideríti, hogy a pénzt feladó nyugdíjas lánya melyik kerületi szintű DK-s politikus unokahúga vagy szomszédja is…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.