Áh, dehogy Orbán várba cuccolása miatt… izé, a turisták kedvéért

  • narancs.hu
  • 2016. március 14.

Villámnarancs

Orbán rezidenciája? Matolcsy borozója? Ugyan már! A turisták miatt újítják fel a budai várnegyedet, amit a szocialisták amortizáltak le és loptak szét – kacsint a Fidesz sajtóosztálya.

A kormánypárt propagandistái ezt a közleményt bírták összehozni a hosszú hétvégén: „A szocialisták kormányzásával szemben, amikor leamortizálták, szétlopták a nemzeti vagyont és Budapestet, a polgári kormány megmenti, felújítja nemzeti örökségeinket. Budapest ma a világ egyik legvonzóbb városa, ahol rekordokat dönt a turizmus, ez más kormányzati fejlesztések mellett a budai várnegyed megújításának is köszönhető.”

Kár, hogy az nem derül ki a közleményből, mégis milyen konkrét kormányzati fejlesztésekre gondolnak (netán a Kossuth térre?), illetve miért éppen a budai várnegyed megújításának köszönhető a turistainvázió, ha az még igazából el sem kezdődött?

Jó, hogy azt nem írják, hogy már most is arra kíváncsi a turisták tömege, honnan irányítja majd Orbán Viktor az idegenforgalomban is mindent túlszárnyaló kormányát, vagy hol lesz a Matolcsy híres borozója.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.