Baán László szerint a Szépművészeti Múzeum nem adott kölcsön festményeket Habony Árpádnak

  • narancs.hu
  • 2016. március 30.

Villámnarancs

Ez sajnos nagyon rossz hír.

Megszoktuk már, és mindennap tovább szokjuk, hogy Magyarországon a politikusok tevékenységének jelentős részét lefedi a hazudozás. Rengeteg munkaórát emészt fel, hogy megpróbálják magukat jobb színben feltüntetni, letagadni a nyilvánvalót, eltitkolni a közérdekű információt.

Baán László azonban nem politikus. Volt már számos politikai pozíciója, jelenleg is kormánybiztos, mégis múzeumigazgatóként, kulturális menedzserként gondolunk rá, és valószínűleg ő is magára. A kulturális szférában pedig szokatlan és mellbevágó az a szemérmetlenség, amellyel Baán a Mandiner mai interjújában Habony Árpádról beszélt.

Igen, arról a Habonyról, akinek az esküvői tanúja volt, és aki ingyen tartotta lagziját a Szépművészeti Múzeumban. Erről azt bírja mondani Baán, hogy a „múzeumnak semmilyen kiadása nem származott ebből, s bevételkiesése sem, hiszen ha nem hívom őket, máshol lett volna a rendezvény, s bevétel akkor se lett volna”.

Már ez is bántóan demagóg szöveg valakitől, aki nem politikus. Még rosszabb azonban a másik Habony-sztori kezelése. Az eset mindenki előtt ismert: a Szépművészeti Múzeum képeket kölcsönzött egy Brand Lab nevű cégnek. Ennek formálisan semmi köze Habony Árpádhoz, de ha tekintetbe vesszük, hogy azt Habony húgától vásárolta meg a Habonyhoz számos szálon kötődő Halkó Gabriella, akkor lehet egy erős sejtésünk. Némi pereskedés után kiderült az is, hogy a Brand Lab által kölcsönzött képek pont egy olyan lakásban voltak, amelyet Habony volt anyósa bérel. Ebből is következik egy sejtés.

Vagyis a francokat sejtés – mindenki pontosan tudja, miről van szó. Persze, azt senki nem várja Baántól, hogy részletes feltáró jellegű vallomást tegyen és megbánja bűnét, azon a ponton ő már rég túl van. De az még most is megdöbbentő, ahogy ebbe beleáll:

„De a tények kedvéért: Habony Árpádnak semmiféle képet nem kölcsönzött a Szépművészeti, azokat filmforgatásra kérte kölcsön egy cég, amelyek három hónap elteltével – immár két éve – sértetlen visszakerültek a raktárainkba, fél millió forint ellenértéket hozva ez idő alatt a múzeumnak. Érdemes tudni, hogy a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria több ezer képe évtizedek óta, egyfajta szokásjog alapján, ingyen került letéti kihelyezésre. Mindazonáltal, levonva az esetből a konzekvenciákat, a jövőben az államháztartáson kívüli szervezetek számára nem kölcsönzünk képeket, bérleti díj ellenében sem.”

Szomorú, tényleg nagyon szomorú, hogy egy ilyen kvalitású ember ide jutott. Habony Árpád és az a rendszer, amit szimbolizál, bemocskol mindenkit. A felismerhetetlenségig.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.