Épül Orbán illiberális állama: elkezdték vegzálni a CEU tanárait

  • narancs.hu
  • 2017. május 4.

Villámnarancs

Egyre sötétebb idők várnak ránk. Erdoğan és Putyin már nagyon büszke lehet a kis tanítványra.

A Népszava mai száma arról ír, hogy fokozza a nyomást az Orbán-kormány a Közép-európai Egyetemen (CEU), ugyanis az Emberi Erőforrások Minisztériumában (Emmi) létrejött munkacsoport az egyetem munkavállalóinak

„tartózkodási és munkavállalási engedélyeit vizsgálná”.

„A szakmai grémium feladata lesz többek között a külföldi egyetemek foglalkoztatási jogviszonyainak vizsgálata, munkavállalóik tartózkodási és munkavállalási engedélyének vizsgálata és egyéb jogi kérdések is” – írta a lapnak a minisztérium.

Aha, persze, „szakmai grémium” meg „jogi kérdések” – komolyan azt gondolják, hogy ezt bárki benyeli? Nyugodtan írhatták volna azt, hogy

még jobban megszívatunk benneteket, mert nem befogott pofával vettétek tudomásul, hogy kinyírjuk az egyetemeteket.

Aki pedig egy éve nem tudta volna elképzelni, hogy itt beszánthatnak egy újságot, bezárathatnak egy egyetemet, az most nyugodtan revideálja felül magát, és ne lepődjön meg, ha hamarosan a fentieknél is sokkal durvább dolgok jönnek. Ötletért nem kell messzire menni: ott van Erdoğan Törökországa, de Putyin Oroszországa is remek példákkal tud szolgálni a kormány számára.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."