Gothár-ügy: Gulyás Gergely Máté Gábor megbüntetését sürgeti

  • narancs.hu
  • 2019. december 12.

Villámnarancs

A miniszter szerint nem helyes, ha a Katona igazgatójának "haja szála sem görbül".

Gothár Péter rendező zaklatási ügye nem maradhat következmények nélkül - jelentette ki a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfón. Gulyás Gergely sérelmezte, hogy annak a színházigazgatónak "a haja szála sem görbül", aki a Gothár-ügyet egy éven keresztül eltussolta.

false

A kulturális tárgyú törvénymódosítást úgy kommentálta: a színházak művészeti szabadságába nem történhet beavatkozás, ám amennyiben egy önkormányzati fenntartású színház jelentős közpénzt szeretne kapni a központi költségvetésből, akkor az államnak szerződést kell kötnie az érintett fenntartóval.

Gulyás szerint  az elfogadott módosítás nem érintette a Nemzeti Kulturális Alapot (NKA). Szerinte az NKA alapvetően jól működik, nincs szükség semmilyen mélyreható változásra, az azonban indokolt felvetés, hogy jó-e az, ha különböző szervezeteknek három, négy vagy öt állami forrásból kell pályázniuk.

A miniszter elmondta: ha születik megállapodás egy önkormányzat és a kabinet között, akkor az a színházigazgató kinevezésére is kiterjedhet, de "vétójogról nincs szó".

Arra a felvetésre, hogy az Újszínházban is történhetett zaklatás, azt felelte: minden ilyet ki kell vizsgálni, de a Gothár-ügyben azért tudnak egyértelműen fogalmazni, mert ott beismerés történt.

(MTI)

Zaklatási ügy az Újszínházban: Dörner elismert valamit

A főpolgármester-helyettes leveléből újabb részletre derült fény. Ahogy azt mi is megírtuk, a Katona József Színház botránya után zaklatással vádolták meg az Újszínház egyik színészét, Mihályi Győzőt is. Ezt követően Gy. Németh Erzsébet humán és kulturális ügyekért felelős főpolgármester-helyettes felügyelőbizottsági vizsgálatot rendelt el.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.