„Hát miért nem szóltál?” – kérdezte Orbán a múzeumigazgatótól, akit a Fidesz tett tönkre

  • narancs.hu
  • 2016. október 28.

Villámnarancs

Néhány szavas párbeszéd, benne egy egész korszak.

Annak idején mi is beszámoltunk róla, hogy a keszthelyi kastélymúzeumot megteremtő Czoma Lászlót 2011. június elsejével indoklás nélkül, azonnali hatállyal bocsátotta el munkáltatója. Helyére a város fideszes alpolgármestere került, akinek természetesen semmilyen múzeumi tapasztalata nem volt. Az új fideszes igazgató feljelentést is tett hanyag kezelés, sikkasztás és egyéb bűncselekmények gyanúja miatt, de a NAV megszüntette a nyomozást bűncselekmény hiányában.

false

 

Fotó: MTI

Elődjét azzal is próbálta megalázni, hogy amikor az családjával költözött ki a kastélyban található szolgálati lakásából, akkor rendszeresen átvizsgálták a kocsijukat, dobozaikat, hátha lopnak. Emiatt Czoma személyiségi jogi pert indított a kastélyt üzemeltető kft. ellen, és nemrég egymillió forint nem vagyoni kártérítést ítélt meg neki a bíróság. Ebből az alkalomból írt róla az aktuális 168 Óra, amelyből még több pikáns részlet kiderül.

Most csak egy történetet idézünk. Czoma korábban az MSZMP központi bizottságán dolgozott, de a Fideszt csak mostanában zavarja a kommunista múlt, korábban meg akarta nyerni magának a számos szakmai kitüntetéssel elismert igazgatót. Czoma aztán, 1990 és 1994 között a térség független parlamenti képviselője lett, ebből az időszakból ismeri Orbán Viktort is. A 168 Órának elmesélte, hogy nem sokkal a leváltása után, az MNG-ben tartott kiállításmegnyitón odalépett hozzá a miniszterelnök, és az alábbi csodálatos párbeszéd zajlott le köztük:

Orbán: Mi van veled?

Czoma: Amint nyilván tudod, kirúgtatok.

Orbán: Tényleg? Hát miért nem szóltál? Hogyha ráérsz, keress meg!

Képzeljük el, mi lett volna, ha Czoma él a lehetőséggel. És gondoljunk bele, hogy így működik ez az egész, szegény ország.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.