„Hát miért nem szóltál?” – kérdezte Orbán a múzeumigazgatótól, akit a Fidesz tett tönkre

  • narancs.hu
  • 2016. október 28.

Villámnarancs

Néhány szavas párbeszéd, benne egy egész korszak.

Annak idején mi is beszámoltunk róla, hogy a keszthelyi kastélymúzeumot megteremtő Czoma Lászlót 2011. június elsejével indoklás nélkül, azonnali hatállyal bocsátotta el munkáltatója. Helyére a város fideszes alpolgármestere került, akinek természetesen semmilyen múzeumi tapasztalata nem volt. Az új fideszes igazgató feljelentést is tett hanyag kezelés, sikkasztás és egyéb bűncselekmények gyanúja miatt, de a NAV megszüntette a nyomozást bűncselekmény hiányában.

false

 

Fotó: MTI

Elődjét azzal is próbálta megalázni, hogy amikor az családjával költözött ki a kastélyban található szolgálati lakásából, akkor rendszeresen átvizsgálták a kocsijukat, dobozaikat, hátha lopnak. Emiatt Czoma személyiségi jogi pert indított a kastélyt üzemeltető kft. ellen, és nemrég egymillió forint nem vagyoni kártérítést ítélt meg neki a bíróság. Ebből az alkalomból írt róla az aktuális 168 Óra, amelyből még több pikáns részlet kiderül.

Most csak egy történetet idézünk. Czoma korábban az MSZMP központi bizottságán dolgozott, de a Fideszt csak mostanában zavarja a kommunista múlt, korábban meg akarta nyerni magának a számos szakmai kitüntetéssel elismert igazgatót. Czoma aztán, 1990 és 1994 között a térség független parlamenti képviselője lett, ebből az időszakból ismeri Orbán Viktort is. A 168 Órának elmesélte, hogy nem sokkal a leváltása után, az MNG-ben tartott kiállításmegnyitón odalépett hozzá a miniszterelnök, és az alábbi csodálatos párbeszéd zajlott le köztük:

Orbán: Mi van veled?

Czoma: Amint nyilván tudod, kirúgtatok.

Orbán: Tényleg? Hát miért nem szóltál? Hogyha ráérsz, keress meg!

Képzeljük el, mi lett volna, ha Czoma él a lehetőséggel. És gondoljunk bele, hogy így működik ez az egész, szegény ország.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.