Így köpi szembe a Fidesz a fogyatékkal élőket

  • narancs.hu
  • 2015. május 18.

Villámnarancs

Tegnap rendezték meg a 2. Rehab Critical Masst, a fogyatékkal élők felvonulását. A Fidesz is hozzátette a magáét.

Több ezren vonultak tegnap délután „a fogyatékossággal élő emberek életminőségének javításáért”, az esemény szervezői megfogalmaztak egy kiáltványt is, amely így kezdődik: „Elvárjuk, hogy az ember ne csak a vélt gazdasági hasznossága alapján, hanem emberi mivolta alapján legyen számba véve! Ez alapján mindenkinek biztosítsanak egyenlő esélyt, egyenlő bánásmódot!”

false

 

A felvonuláson sem a kormány, sem a kormánypárt nem képviseltette magát, ám azzal egy időben jelentetett meg egy közleményt, amelyben azt írják: „a Fidesz a fogyatékossággal élők mellett áll és minden támogatást megadunk azért, hogy életkörülményeik javuljanak. A kormány megemelt összegű pénzügyi ellátásokkal, a szolgáltatások fejlesztésével, foglalkoztatási adókedvezményekkel és foglalkoztatási programokkal segíti a fogyatékossággal élőket, amelynek köszönhetően közülük ma már kétszer annyi embernek van munkája, mint 2010 előtt.”

Ezek után tényleg érthetetlen, hogy miért volt tegnap ez a nagy felhajtás. Vagy éppenséggel nagyon is érthető. Vajon tényleg azt gondolják, hogy a hazug sikerpropagandájukkal megvezethetik azokat az elesetteket, akik nap mint nap a saját bőrükön tapasztalhatják ennek az ellenkezőjét? Mi járhatott annak a fejében, aki ezt kitalálta? Szégyen, lelkiismeret-furdalás? Ó, dehogy! Maximum ennyi: „Addig örüljetek, amíg vonulhattok.”

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.