Lánczi Tamás kinevezésével saját szavazóit köpi szembe a Fidesz

  • narancs.hu
  • 2017. február 8.

Villámnarancs

Tegnap óta a Századvég vezető elemzője, Habony Árpád és Arthur J. Finkelstein londoni tanácsadó cégének igazgatója főszerkeszti a Figyelőt.

Lánczi tagja volt az L. Simon Lászlóval erősítő ideiglenes szerkesztőbizottságnak is, de a lap „vizuális és strukturális átalakítására” tett ajánlások immár megfogalmazódtak és meghallgattattak, indulhat a normál ügymenet az újonc főszerkesztővel.

Hogy a lapot decemberben megkaparintó Schmidt Mária éppen Lánczit ültette vezető pozícióba, annak lehetnek a pártholdudvaron belüli hatalmi helyezkedéshez kötődő okai. A 444 információi szerint konkrétan Habonynál akarhat jó pontokat szerezni a Terror Háza főigazgatója. Mégis üzenetértéke van annak, hogy a 888-as G. Fodor Gábor után már a második századvéges potentát találja magát hirtelen egy „sajtótermék” élén.

A nagy múltú hetilap átállítását könnyűszerrel elvégezhetné egy megvásárolt vagy őszintén hívő volt sajtómunkás is, mint azt az Origo esetében gyönyörűen megfigyelhettük. György Bence még csendesebb munkát is végzett, mint Schmidt csapata, utóbbiak voltak olyan hülyék, hogy még az újságírók felmondását sem várták meg az első leplezetlen cenzúrázási kísérlettel. A semmilyen újságírói múlttal nem rendelkező pártemberek helyzetbe hozása világos üzenet a maradék független médiumoknak: nem csupán lenézzük, egyenesen nem létezőnek tekintjük a szakmátokat.

Egy másik jól körülhatárolható célja is van persze az újságírás mint olyan elleni gátlástalan támadásnak; ismerhetjük jól Putyin médiagépezetéből vagy Donald Trump napi rendszerességgel jelentkező tweetjeiből. A cél nem az, hogy a propagandát mindenki vagy akár a többség elhiggye. Bőven elég, ha végletesen elmosódik a határvonal újságírás és propaganda, igazság és hazugság között. Akkor az érvekre, elvekre, normákra építő szabad vita helyett megnyílik a terep a választók pusztán érzelmekre ható, agresszív hergelése előtt.

Ily módon Lánczi kinevezésével a Fidesz saját választóinak is megüzente, hogy pontosan mennyire tartja őket.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.