Lánczi Tamás kinevezésével saját szavazóit köpi szembe a Fidesz

  • narancs.hu
  • 2017. február 8.

Villámnarancs

Tegnap óta a Századvég vezető elemzője, Habony Árpád és Arthur J. Finkelstein londoni tanácsadó cégének igazgatója főszerkeszti a Figyelőt.

Lánczi tagja volt az L. Simon Lászlóval erősítő ideiglenes szerkesztőbizottságnak is, de a lap „vizuális és strukturális átalakítására” tett ajánlások immár megfogalmazódtak és meghallgattattak, indulhat a normál ügymenet az újonc főszerkesztővel.

Hogy a lapot decemberben megkaparintó Schmidt Mária éppen Lánczit ültette vezető pozícióba, annak lehetnek a pártholdudvaron belüli hatalmi helyezkedéshez kötődő okai. A 444 információi szerint konkrétan Habonynál akarhat jó pontokat szerezni a Terror Háza főigazgatója. Mégis üzenetértéke van annak, hogy a 888-as G. Fodor Gábor után már a második századvéges potentát találja magát hirtelen egy „sajtótermék” élén.

A nagy múltú hetilap átállítását könnyűszerrel elvégezhetné egy megvásárolt vagy őszintén hívő volt sajtómunkás is, mint azt az Origo esetében gyönyörűen megfigyelhettük. György Bence még csendesebb munkát is végzett, mint Schmidt csapata, utóbbiak voltak olyan hülyék, hogy még az újságírók felmondását sem várták meg az első leplezetlen cenzúrázási kísérlettel. A semmilyen újságírói múlttal nem rendelkező pártemberek helyzetbe hozása világos üzenet a maradék független médiumoknak: nem csupán lenézzük, egyenesen nem létezőnek tekintjük a szakmátokat.

Egy másik jól körülhatárolható célja is van persze az újságírás mint olyan elleni gátlástalan támadásnak; ismerhetjük jól Putyin médiagépezetéből vagy Donald Trump napi rendszerességgel jelentkező tweetjeiből. A cél nem az, hogy a propagandát mindenki vagy akár a többség elhiggye. Bőven elég, ha végletesen elmosódik a határvonal újságírás és propaganda, igazság és hazugság között. Akkor az érvekre, elvekre, normákra építő szabad vita helyett megnyílik a terep a választók pusztán érzelmekre ható, agresszív hergelése előtt.

Ily módon Lánczi kinevezésével a Fidesz saját választóinak is megüzente, hogy pontosan mennyire tartja őket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.