Rezsi Szilárd most 10 millió forinttal szórakozik

  • narancs.hu
  • 2015. március 29.

Villámnarancs

Németh Szilárd borzasztóan aggódik. Most épp a csepeli polgármesterrel, Borbély Lénárddal a kárpátaljai magyarokért.

Ezt írják pénteki közleményükben: „Kárpátalján mintegy 200 ezer magyar él, akiknek megélhetése az elhúzódó konfliktus miatt veszélybe került. Mivel »minden magyar felelős minden magyarért«, erkölcsi kötelességünk segíteni bajba jutott honfitársainkon. Csepel az országban az elsők között mentorál egy nehéz sorsú, magyarok lakta kárpátaljai kistelepülést, és 10 millió forinttal támogatja az ott élőket.”

Eddig ez rendben is volna, mi több, kifejezetten nemes gesztus, habár az nem világos, hogy honnét van a 10 milla? Mert ha a csepeli közgyűlés döntött róla, akkor mi köze hozzá Németh Szilárdnak, aki nem tagja a képviselő-testületnek? Ha viszont nem a kerület pénze, akkor mégis kié? Csak nem a Magyar Birkózó Szövetségé? Mert hogy nem a saját pénzükből játsszák a máriás Krőzust, az szent!

De nem is ez az érdekes, hanem ami utána jön. A két jómadárnak ugyanis fogalma sincs arról, hogy kinek adják a pénzt: „A település kiválasztásában a kárpátaljai magyarok képviseletével foglalkozó szervezetek és a Nemzetstratégiai Kutatóintézet segítségét kérjük.”

Lehetséges volna, hogy maguktól még arra sem képesek, hogy pártfogoltakat találjanak? Lehetséges. Mint ahogy az is lehetséges, hogy Némethéknek eszébe sincs 1 kanyit sem adni, nemhogy tízmilliót, viszont egy ilyen PR-húzással simán tetszeleghetnek a nagylelkű szerepében.

Végül azon sem lepődnénk meg, ha kiderülne, hogy ez az egész csak arra jó, hogy az elvégzett munkáért a kárpátaljai magyarok képviseletével foglalkozó szervezetek, no meg a Nemzetstratégiai Kutatóintézet kiállíthasson végre egy igazán csinos számlát.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.