Orbán kevesli az aranyakat: kegyvesztett lett az olimpiai bizottság elnöke

  • narancs.hu
  • 2016. augusztus 29.

Villámnarancs

Olyan az egész, mint egy rossz paródia az ötvenes évekről.

„Hol vannak az aranyak, Borkai elvtárs, hm? Hát az érmek? Ideje lenne önkritikát gyakorolni, nemde?!” Hogy így mehet ez az egész kényszerképzetektől csatakos, aranylázas emberkedés, nos, azt nem a kisujjunkból szoptuk, bár sejtéseink voltak róla, de a maga gyönyörű valójában a Népszavából kellett megtudnunk.

Volt Rióban az olimpia afféle szatellitjeként ez a méregdrágából kihozott Magyar Ház, ahol egyfelől a magyar hazát próbáltuk népszerűsíteni, de még annál is jobban a 2024-es budapesti olimpia – dehogyis hagymázas – tervét. No, ezt nem látogatta senki emberfia, nemhogy a reménybeli célközönség negligálta, de annyira nem ment oda a kutya sem, hogy a Győri Balett – khm, ügyesen az utolsó napokra időzített – vendégjátékát még maga a helyszínen tartózkodó Orbán Viktor is kihagyta.

Üzenvén ezzel Győr polgármesterének, aki egyszersmind a Magyar Olimpia Bizottság vezetője is, hogy elégedetlen ám fiaink-lányaink teljesítményével. De annyira elégedetlen ám, hogy kinn tartózkodása alatt találkozni sem volt hajlandó Borkai Zsolttal.

Aki mindebből nyilván levette, hogy mi vár rá, pontosabban mit kell tennie. Hiszen a rendes menetrend szerinti tisztújítás még sokáig nem esedékes a MOB-nál. Nincs tehát mese, önkritikát kell gyakorolni és leköszönni. Vagy nem gyakorolni és úgy leköszönni, mondjuk eü-alapon. Különben el lehet köszönni nemcsak a MOB-tól, de a győri polgármesterkedéstől is.

És ami a leggyönyörűbb ebben az egész Rákosi-paródiában, az az, hogy ki fúrja legjobban Borkait?

Yesss, önök ismét kitalálták: Schmitt Pál.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.