Áder keresztje – A legjobb visszaadási kísérőszövegek

  • narancs.hu
  • 2016. augusztus 27.

Villámnarancs

Tegnap estig kilencvenöten adták vissza mindenféle állami keresztjeiket Bayer miatt. A visszaküldött keresztek mellé gyakran járt némi kísérőszöveg is a néma „köztársasági elnöknek”. Ezek a kedvenceink.

Először a líra.

„A hónap végén tudom postázni, vagy ha úgy is jó Janó, akkor a kis Balsainak, az ügyvédednek odaadom a Kúrián, 7-én felségsértési ügyünk felülvizsgálatának tárgyalásán, stanicliben” – írta lapunk egykori főszerkesztője, Vágvölgyi B. András, aki éppen perben áll Áderral egy róla megosztott katonatörténet miatt. Ez tényleg maga a költészet: „ha úgy is jó Janó”.

A líra után a dráma, a kikezdhetetlen katarzis.

„Eddig is kaptak olyan emberek lovagkeresztet, aki másképp gondolkodnak a világról, más értékrend szerint élnek, mint én, más területen, másfajta sikereket értek el. Volt, akinek a nevét olvasva még büszkébb lettem a birtokomban lévő kis zöld dobozkára, volt, akinek a nevét látva kevésbé. Most viszont úgy érzem nekem is gesztust kell gyakorolnom, mert a szavak itt már nem elegendőek” – jegyezte meg Pásztory Dóri kétszeres paralimpiai bajnok úszó, lapunk külsős munkatársa.

És a zabolázatlanul gyermeki próza.

„Megvolt a magam keresztje. Mostantól nincs – tudjuk, miért. Remélem, valami megváltozhat, és remélem, akiktől annak idején kaptam, megértik és megbocsátják” – így Garaczi László író, aki Facebook-oldalán megosztotta Bayer Zsolttal esett egyetlen találkozásának élményét  is: „Bayer Zsolttal egyszer találkoztam, a Kennedyn egy hosszú repülés után az amerikai útlevél-ellenőrzésre várakozó sorban. Mérgelődött, kiabált, hol magyarul, hol csökött angolsággal, hogy neki fontos dolga van, engedjék előre. Nyomakodott, tülekedett, veszekedett. De nem ez az érdekes. Ami érdekes, az a fején volt: egy cowboy-kalap”.

És végül a vagány.

Fliegauf Bence filmrendező ezzel zárta Ádernak küldött sorait: „Bayer Zsolt állami kitüntetése elleni tiltakozásom jeléül mégis Önnek küldöm vissza. Dugja – hogy mást ne mondjak – a többi közé!”

A legnagyobb meglepetés

azért az volna, ha Áder Jánosnak is lenne ehhez bármi hozzáfűznivalója. De mit mondhatna? Hogy megtiszteltetésnek veszi a megkeresést?

Pedig annak vehetné. Ezek szerint ugyanis még vannak az országban olyanok, akik úgy vélik, Áder János „valaki”.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.