Rogán Antal: a politikusok magánélete nem magánügy

  • narancs.hu
  • 2016. október 6.

Villámnarancs

Rogán szerint van jelentősége annak, hogy miért hazudtak a politikusok az embereknek, mert a magyar demokrácia szempontjából ez számít igazán. Vagyis inkább számított, jó 10 éve.

Rogán Antal ugyanis ezeket még akkor mondta, amikor lehetett tőle kérdezni, és épp csak beleszagolt az üzleti életbe: 2007 elején, néhány hónappal polgármesterré választása után. A minap helikopterezésen kapott Rogán Antal 2007 februárjában minden luxus nélkül, meglehetősen lazán, egy biliárdszalonban nyilatkozott a Magyar Narancsnak. Majd’ tíz év távlatából a propagandaminiszter akkori mondatai különösen érdekesen hatnak.

A bulvársajtóval éppen barátkozni kezdő, fiatal és tehetséges politikus másképp látta a világot: „Az a véleményem, hogy a politikusok magánélete a modern politizálásban már nem magánügy; nem szabad titkolni. A modern politizáláshoz ez hozzátartozik, Nyugat-Európában már évtizedek óta így van.” A helikopterezést letagadó és perrel fenyegetőző, majd a bizonyítékokkal szembesülve a hallgatást választó Rogán morális értékrendje is másképp festett ellenzékben: „Ma azt látom, hogy alig néhány hónappal a választást követően már érdektelen, ki miért aratott sikert, vagy szenvedett éppenséggel vereséget. Ma annak van jelentősége, hogy miért hazudtak a politikusok az embereknek. Az ország hosszú távú stabilitása és a magyar demokrácia megítélése tekintetében ezt sokkal súlyosabb kérdésnek tartom.”

Sőt, egy válságban, legyen az társadalmi vagy éppen gazdasági, mindig a kormánynak van felelőssége, a hibákat pedig személyi konzekvenciáknak kell követnie. „De hogy semmit nem tesznek a válság megoldására, már nincs rendben. Gazdasági válság van, és a pénzügyminiszter még mindig a helyén van? A gazdasági miniszter a helyén van? Ugyanazok hirdetik most a megoldást, akik a választások előtti kettő, de inkább négy évben nyilvánvalóan rosszul végezték a dolgukat. A kormányoldal felelőssége a válság megoldásában ezerszer nagyobb. Ha legalább néhány személyi konzekvenciát levonnának, akkor lehetne az ellenzék tennivalóit is keresni.”

A manapság hovatovább hetente újabb botrányba keveredő feltaláló-kötvénykereskedő-helikopterező, a személyi konzekvenciákat immár hírből sem ismerő Rogán a jövőt viszont jól látta: „A Fidesz sokat fog változni; hogy ennek jó része a következő két-három évben, vagy egy kicsivel később következik-e be, az számomra is rejtély. A Fidesz komoly néppárttá vált, sokféle generáció képviselteti magát benne. Abban hiszek, hogy a jövőben teret fog nyerni egy új generációs gondolkodás, amelyhez magamat is sorolom, és a politikáról kicsit másként, ha szabad merészen fogalmaznom, akkor modernebbül gondolkodik, mint az előttünk járó nemzedékek tették.”

Hogy mire gondolt Rogán, amikor modern gondolkodásról beszélt, ma már jól tudjuk. A tanulságos interjút itt olvashatják teljes terjedelmében.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.