Matolcsy ellakik a barátjánál

  • narancs.hu
  • 2016. október 7.

Villámnarancs

Talán nem telik sajátra?

Azt írta tegnap a Népszabadság, hogy Magyarország egyik legdrágább, felsőkategóriás luxuslakását használja Matolcsy György jegybankelnök.

false

 

Fotó: MTI-Ujvári Sándor

Azt a lakást, amelynek Patai Mihály UniCredit Bank Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója, egyben a Magyar Bankszövetség elnöke a tulajdonosa.

Nem kell ahhoz pénzügyi szakembernek lenni, hogy összeférhetetlenséget emlegessünk, hiszen az MNB-nek – ahogy más bankokat – a Unicreditet is ellenőriznie kellene, legalábbis illene. De ne menjünk most bele efféle etikai kérdésekbe, sőt azzal se törődjünk, hogy az utóbbi években a Unicredit hasít mint állat, vagy hogy a hír a korábbi bankszövetségi elnök így kommentálta: „A jegybank elnöke és a felügyeletére bízott egyik bank vezetője között nem lehet sem baráti, sem üzleti viszony. Ha ez a lakáskiadás tényleg megtörtént, arra a milánói Unicreditnek is az olasz bankfelügyeletnek is lépnie kell”.

Azért ne törődjünk vele, mert elég abba belegondolni, hogy mennyire snassz egy ilyen húzás? El tudnának ilyet képzelni nem Németországban, nem Ausztriába, de bárhol a világon? Mert milyen az már, hogy a nemzeti pénzintézet első embere – aki ráadásul számtalanszor bizonyította nagyvonalúságát (közpénzből) rokonai és egy hozzátartozói felé, nem beszélve arról a mesés fizetésről, amit magának ad -, szóval hogy egy ilyen ember életformájával most azt sugallja, hogy nem telik neki saját lakásra.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.