Szegény Gulyás Gergely szerint Petőfi is elkergette volna a menekülteket

  • narancs.hu
  • 2016. március 11.

Villámnarancs

A Fidesz és az Országgyűlés alelnöke máris az 1848-as forradalmat ünnepli. Meg Orbán Viktort.

A kokárdás haknit Gulyás Gergely Békés megyében tolta, a szabadkígyósi Wenckheim-kastélyban, ahol a községi és a megyei önkormányzat már ma le is zavarta a március 15-i emlékműsort – minden bizonnyal a hosszú hétvégét szem előtt tartva.

S ahogy azt már az ilyen ünnepi beszédeknél megszokhattunk, Gulyás is megfutotta a szokásos történelmi köröket, majd rögtön 2016-ban kötött ki, s azt mondta, hogy „a márciusi ifjak és a szabadságharc hősei azért adták életüket, hogy Magyarország szabadon dönthessen saját sorsáról, a jelenkornak pedig feladata megőrizni az emléküket”. Nos, ezt elég nehéz lenne másnak hallani, mint diszkrét migránsozásnak.

Pláne úgy, hogy ezt is hozzátette: „Napjainkban a kiszolgáltatottság, a függőség más természetű, mint 168 éve volt; a modern korban a gazdasági összefonódások miatt akár egy másik földrész nehézségeit, polgárháborúinak következményeit bármelyik nép megérezheti a saját bőrén.”

Gulyástól persze nem várható, hogy Németh Szilárd babérjaira törjön, így hát beszédéből inkább azt a bölcsnek szánt idézetet emelnénk ki, amely így hangzik: „Az, hogy ma Magyarország szabad és független, az a nemzet forradalmainkkal kivívott és vérrel megszentelt eredménye.”

Hogy értsük ezt? Máshogy nem nagyon lehet, csak így: Petőfi, Kossuth álma nem volt más, mint a nemzeti együttműködés rendszere.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.