Szegény Gulyás Gergely szerint Petőfi is elkergette volna a menekülteket

  • narancs.hu
  • 2016. március 11.

Villámnarancs

A Fidesz és az Országgyűlés alelnöke máris az 1848-as forradalmat ünnepli. Meg Orbán Viktort.

A kokárdás haknit Gulyás Gergely Békés megyében tolta, a szabadkígyósi Wenckheim-kastélyban, ahol a községi és a megyei önkormányzat már ma le is zavarta a március 15-i emlékműsort – minden bizonnyal a hosszú hétvégét szem előtt tartva.

S ahogy azt már az ilyen ünnepi beszédeknél megszokhattunk, Gulyás is megfutotta a szokásos történelmi köröket, majd rögtön 2016-ban kötött ki, s azt mondta, hogy „a márciusi ifjak és a szabadságharc hősei azért adták életüket, hogy Magyarország szabadon dönthessen saját sorsáról, a jelenkornak pedig feladata megőrizni az emléküket”. Nos, ezt elég nehéz lenne másnak hallani, mint diszkrét migránsozásnak.

Pláne úgy, hogy ezt is hozzátette: „Napjainkban a kiszolgáltatottság, a függőség más természetű, mint 168 éve volt; a modern korban a gazdasági összefonódások miatt akár egy másik földrész nehézségeit, polgárháborúinak következményeit bármelyik nép megérezheti a saját bőrén.”

Gulyástól persze nem várható, hogy Németh Szilárd babérjaira törjön, így hát beszédéből inkább azt a bölcsnek szánt idézetet emelnénk ki, amely így hangzik: „Az, hogy ma Magyarország szabad és független, az a nemzet forradalmainkkal kivívott és vérrel megszentelt eredménye.”

Hogy értsük ezt? Máshogy nem nagyon lehet, csak így: Petőfi, Kossuth álma nem volt más, mint a nemzeti együttműködés rendszere.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.