Tiszta elmebaj: a Fidesz-harsona leleplezte magát a Nemzeti Együttműködés Rendszerét

  • narancs.hu
  • 2017. május 6.

Villámnarancs

Már a cím is frenetikus: „Velük ellentétben, mi még normálisak vagyunk”.

A Magyar Idők megint nagyot gurított! Csudálatos című dolgozatuk szerzője, Botond Bálint szociológus nem kevesebbet vár el eszmetársaitól, mint azt, hogy térjenek végre észre: „a magyar nem liberális értelmiségnek is az lenne a dolga, hogy a normalitás szempontjából küzdjön a fundamentalista liberális szélsőség ellen.”

A küzdés maga

Most ne menjünk bele abba, hogy mégis mit jelent az, hogy a „normalitás szempontjából”, legyen elég csak a „küzdelem”, hogy miért is kell küzdeni a fundamentalista liberális szélsőség ellen? Ne aggódjunk, Botond jó hosszan sorolja az okokat. Íme néhány, a teljesség igénye nélkül:

– teljesen abszurd „tudományterületeket” hozott létre, sulykolt fogalmai nem kapcsolódnak a valósághoz, hatalmas médiatámogatása teljesen alternatív valóságot hozott létre…

– aki akár csak részkérdésekben is felszólal ellene, az olyan rágalomkampánnyal és egzisztenciális ellehetetlenítéssel néz szembe, amely csak az ötvenes évek őrjöngéseihez vagy a kínai kulturális forradalom elmebajához hasonlítható…

– ideológiai és fogalmi monopóliumot tudtak kialakítani, minden vitát – legyen az ellenfelük akár az értelmiség, akár a társadalom (vigyázat, liberális fogalom!) normális többsége – csak az általuk meghatározott fogalmi keretek és „etikai” dimenziók között tudnak lefolytatni…

– elpusztítottak minden olyan filozófiai irányzatot, politikai áramlatot, tudományterületi fogalomrendszert, amely értelmesen és relevánsan volt képes megragadni a társadalmi és politikai valóságot.

S szól a tükör

Mi tagadás, valóban ismerősek ezek a dolgok. De honnan is?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."