Török Gábor leborul a szélsőjobb előtt

  • narancs.hu
  • 2016. január 30.

Villámnarancs

A politikai elemző szerint a Jobbik annyira csodálatos, hogy a Fidesznek aggódnia kell.

Az ország legnépszerűbb politológusa a Facebookon közzétett gyorselemzésében először meglengeti kalapját, hogy Vona Gábornak sikerült papír nélkül elmondania évadnyitó beszédét. Ezután pedig az egész pártot ez alapján ítéli meg, mintha egy beszéd retorikai fordulatai többet mondanának el egy politikai közösségről, mint annak múltja, jelene, tettei és szövetségesei.

Budaörsi bevonulás

Budaörsi bevonulás

Fotó: MTI

„Ilyen ideológiamentes, centrista, egyországos, hídépítős beszédet legutóbb talán az MDF-től hallottunk” – írja Török arról az előadásról, amelyben az EU vezetői aberrált bűnözőkként jelentek meg, de a magyar politikai ellenfelek jellemzése is az ibizázás, a részegezés, pszichopatológiázás és meztelen csigázás szintjén zajlott.

„Ha valóban ez lesz a Jobbik politikája, akkor nem csupán a szélsőjobboldali, de akár a jobboldali megjelölés is idejétmúlt és alkalmatlan lehet a párt leírására és megértésére” – folytatja, és ezen a ponton már nehéz követni a lelkesült szakembert.

Vona Gábor bejelentette, hogy „valódi nemzeti konzultációt” fognak kezdeményezni. Mit mond erre Török? „A visszafordított nemzeti konzultáció 2010 óta az első olyan ellenzéki akció lehet, amely a politikai siker két előfeltételét teljesítheti: folyamatos napirendi jelenlétet és értelmezhető végeredményt. El is lehet persze rontani, de a Fidesz helyében én azért most egy kicsit aggódnék.”

És ezzel vége is az elemzésnek, minden nagyon szép, Török Gábor mindennel meg van elégedve.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.