Úgy terjed a sorosozás kelet felé, mint a kanyaró

  • narancs.hu
  • 2017. április 14.

Villámnarancs

Victor Ponta tehetséggel felkapaszkodott a sorosvonatra. Vajon miért?

Lehet, mára eljutott oda a köztévé, hogy nem talál több olyan kormányközeli arcot itthon, aki egy rendeset sorosozna; de lehet, hogy épp ellenkezőleg, kiterjesztik a sorosozók körét. A minap ugyanis az M1 a szomszédba ment, hogy valaki aznap is kiáltsa ki Soros Györgyöt az ördögnek.

Victor Ponta bukott román kormányfőt interjúvolták meg, aki mondandója alkalmával épp azokat a kommuniációs paneleket nyomatta, amiket a magyar kormány folytat a "Soros-hálózattal", "álcivil szervezetekkel", "idegen érdekekkel" kapcsolatban.

false

Ponta egy régebbi nyilatkozatára utalva elmondta, szerinte mekkora befolyással rendelkezik Soros György magyar származású amerikai üzletember a térségben: "Az 1989 utáni új demokráciákban párhuzamos hatalmi rendszerek épültek ki, amelyeknek normális körülmények között nem kellene beavatkozniuk a politikába, mégis bizonyos hatalommal rendelkeznek, és az emberekbe való befektetésekkel harcolnak a politikai hatalomért."
Ám ez hagyján, Románia is igen nagy bajban van, mert "a politikusok demokratikus küzdelmén túl megjelentek az úgynevezett civil társadalom képviselői, és amikor alaposabban megnézed, rájössz, hogy ugyanott képezték őket, és – ha nem is ugyanaz a személy, de – ugyanaz a szervezet pénzeli őket".
Ponta a ráutaló kérdésre persze azt se zárta ki, hogy simán lehet, a "Soros-féle hálózat" közvetve vagy közvetlenül szerepet játszott a megbuktatásában is. Hát, ki más?
Jó lesz a román civileknek résen lenniük, a hülyeség ragadós, és úgy tűnik, immár az elmebaj is ragályos.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.