Villamosszex holnapután

Villamos, szék

Miért épp a villamosról ne született volna sláger? Olykor még szimbolikus jelentést is kapott a pesti nyomorult.

 


A közlekedési eszközök slágerben szerepeltetésének jelentős hagyományai vannak a hazai szórakoztató iparban. Az etalon kétségkívül az Éjjel az omnibusz tetején, bár ha jobban megpiszkáljuk a dolgot, végeredményben Petőfi A négyökrös szekere is hasonló tartalommal bír: éjszaka, szerető, személyszállító eszközök – állati hajtással.

 

A korszerűbb járművek megjelenése természetesen nem hagyta hidegen a dalszerzőket, de most mellőzzük a vonatos, az autós, a repülős, sőt a rakétás (űr-diszkó!) dalokat, és fókuszáljunk a villamosra, ami nemcsak Budapest utcáin, de a slágeriparban is fantasztikus karriert futott be. Kezdetben kuplék garmadát írták hülye helyzetbe kerülő utasról, kalauzról – pár évvel ezelőtt Fesztbaum Béla színművész állított össze ezekből egy fergeteges műsort –, két dal, az 1928-as évjáratú Hétre ma várom a Nemzetinél, illetve a már az 1930-as évekből származó a Negyvenhatos sárga villamoson a mai napig közismert –  ez utóbbi főleg a lakodalmas rock nagyágyúinak köszönhetően.

A villamosról azonban később sem tudtak leszállni. A magyar popzenében a hetvenes évektől kezdve jó néhány villamosos dal született, és bár csupán egy akad, a Fonográf együttes Első villamos című száma, ami ma is közismert, érdemes felidézni még kettőt az 1970-es évekből, ami a maga módján hátborzongató.

Presser Gábor és Adamis Anna Altatódal felnőtteknek című száma legfőképp azért, mert a Harmincéves vagyok című musicalt – amiben ez a dal is játszik – a Vígszínház 1975-ben, „hazánk felszabadulásának 30. évfordulójára” rendelte meg Pressertől, vagyis a jeles popzenésznek és lírai szövegírójának tulajdonképpen egy április negyediki ünnepéllyel kellett manipulálniuk – ugyanolyan hatásosan, mint egy-két évvel korábban a Képzelt riport egy amerikai popfesztivál című ostobasággal. Az Altatódal refrénje egyébként ez volt: „Holnap jön egy villamos és átvisz a holnaputánba, holnap jön egy villamos, ne félj!”, ami így, elsőre nettó hülyeségnek tűnik.

Másodikra is az, de mivel a versszakokban a második világháború borzalmait énekelte meg Kútvölgyi Erzsébet, máris más lesz a „megvilágítás”, hiszen emiatt a holnaputánba szállító villamos már kőkemény szimbólum – lehet, hogy Szabó István épp e dal hatására forgatta egy évvel később – ahogy arról korábban megemlékeztünk – életművének leggyengébb láncszemét, a Budapesti meséket?

De van ennél is sokkal rémesebb: a magyar pop méltán elfeledett gyalázata, a Kati és a Kerek Perec 1979-es lemezén szerepel a Villamos-szerelem című dal, ami egy ritka jelenséget, a „tárgyszexet” taglalja sajátos módon. Mert miről is van szó? Konkrétan arról, hogy két – természetesen 6-os! – villamos egymásba szeret, ám mivel „ellenük dolgozik folyvást a forgalom”, csak a remízben tudnak egymáséi lenni.

Jó szórakozást!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."