Hogyan akadályozzunk meg tarifaemelést?

Villamos, szék

A felháborodott utasok végső elkeseredésükben a legegyszerűbb eszközt, az erőszakot választották.

A hazai települések többségéhez hasonlóan Pestszentlőrincen is (akkor még csak Szentlőrinc, és Budapesttől független község) a XIX. század hetvenes éveiben tört ki az ipari forradalom, egy hetedhét országra szóló téglagyár képében, a modernizáció azonban nem állhatott meg az üzemen kívül: a téglát rendeltetési helyére is kellett szállítani. A szekeres megoldás hatékonysága mögött kezdettől fogva kérdőjel kanyargott, ezért a nyolcvanas évek elejétől két helyi vállalkozó, Gerőfi Arnold és Wágner Gyula addig fűzte a környéki nagymenőket és bankokat, míg összegründolt egy vasúti társaságot. A Budapest–Szent-Lőrinczi Helyi Érdekű Vasút Rt. (BLVV) néven jegyzett új cég 1885-ben kért „a Budapest Üllői út vámtól (Nagyvárad tér) kiágazó és Kis-Pest község érintésével a szent-lőrinczi téglagyárig vezető személy-, de főleg azonban téglaanyag szállítására használni kívánt gőzüzemű, keskeny nyomtávú vasút” indítására engedélyt, amit egy évvel később kapott meg avval a feltétellel, hogy a vasutat egy éven belül el kell indítani.

Akkoriban egy ilyen beruházás valóban nem vett igénybe ennél több időt. A vonalat 1887. április 12-én nyitották meg, a társaság ekkor három gőzmozdonnyal, tíz tíztonnás nyitott tehervagonnal, egy kalauzkocsival, illetve két másod- és öt harmadosztályú személykocsival rendelkezett. A mozdonyoknak nevük is volt: Budapest, Szent-Lőrincz, Kis-Pest.

Persze senki ne gondoljon az Orient expresszre. A vonatok sebességét 20 km/órában maximálták, ám az addigi kocsizáshoz, gyalogláshoz képest Lőrinc és Kispest népe még így fergeteges sebességgel juthatott el a fővárosba – másodosztályon 3,56, harmadosztályon pedig 2,37 krajcárért.


A társaság tíz évig nem nyúlt a viteldíjhoz, ám 1897-ben megtörtént az első – nem különösebben jelentős – tarifaemelés, ami a kispesti utasokból nemcsak elemi erejű felháborodást váltott ki, de tetteket is: előbb bojkottálták a vasutat, majd leszerződtettek öt, levitézlett pesti omnibuszost, akik azonban kiszuperált járgányaikkal és nyugdíj előtt álló lovaikkal nem tudták teljesíteni a tömegigényt. A felháborodott utasok végső elkeseredésükben a legegyszerűbb eszközt, az erőszakot választották, 1897 szeptemberében egyszerűen megrohamoztak egy Lőrinc felől érkező szerelvényt, aminek két kocsiját sikerült is felborítaniuk. (A kép alapján a mozdonyt egyszerűbb lett volna.)

Az egészben mégis az a legdöbbenetesebb, hogy az akciót nem rendőri intézkedés, majd felbujtók elleni büntetőeljárás követte, hanem lovagias gesztus: a BLVV 1897. október elsejétől ismét a régi áron kínálta a jegyeket.

Képzeljük el, mi lett volna itt, ha a kispestiek árérzékenysége követendő példává válik?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.