Hogyan akadályozzunk meg tarifaemelést?

Villamos, szék

A felháborodott utasok végső elkeseredésükben a legegyszerűbb eszközt, az erőszakot választották.

A hazai települések többségéhez hasonlóan Pestszentlőrincen is (akkor még csak Szentlőrinc, és Budapesttől független község) a XIX. század hetvenes éveiben tört ki az ipari forradalom, egy hetedhét országra szóló téglagyár képében, a modernizáció azonban nem állhatott meg az üzemen kívül: a téglát rendeltetési helyére is kellett szállítani. A szekeres megoldás hatékonysága mögött kezdettől fogva kérdőjel kanyargott, ezért a nyolcvanas évek elejétől két helyi vállalkozó, Gerőfi Arnold és Wágner Gyula addig fűzte a környéki nagymenőket és bankokat, míg összegründolt egy vasúti társaságot. A Budapest–Szent-Lőrinczi Helyi Érdekű Vasút Rt. (BLVV) néven jegyzett új cég 1885-ben kért „a Budapest Üllői út vámtól (Nagyvárad tér) kiágazó és Kis-Pest község érintésével a szent-lőrinczi téglagyárig vezető személy-, de főleg azonban téglaanyag szállítására használni kívánt gőzüzemű, keskeny nyomtávú vasút” indítására engedélyt, amit egy évvel később kapott meg avval a feltétellel, hogy a vasutat egy éven belül el kell indítani.

Akkoriban egy ilyen beruházás valóban nem vett igénybe ennél több időt. A vonalat 1887. április 12-én nyitották meg, a társaság ekkor három gőzmozdonnyal, tíz tíztonnás nyitott tehervagonnal, egy kalauzkocsival, illetve két másod- és öt harmadosztályú személykocsival rendelkezett. A mozdonyoknak nevük is volt: Budapest, Szent-Lőrincz, Kis-Pest.

Persze senki ne gondoljon az Orient expresszre. A vonatok sebességét 20 km/órában maximálták, ám az addigi kocsizáshoz, gyalogláshoz képest Lőrinc és Kispest népe még így fergeteges sebességgel juthatott el a fővárosba – másodosztályon 3,56, harmadosztályon pedig 2,37 krajcárért.


A társaság tíz évig nem nyúlt a viteldíjhoz, ám 1897-ben megtörtént az első – nem különösebben jelentős – tarifaemelés, ami a kispesti utasokból nemcsak elemi erejű felháborodást váltott ki, de tetteket is: előbb bojkottálták a vasutat, majd leszerződtettek öt, levitézlett pesti omnibuszost, akik azonban kiszuperált járgányaikkal és nyugdíj előtt álló lovaikkal nem tudták teljesíteni a tömegigényt. A felháborodott utasok végső elkeseredésükben a legegyszerűbb eszközt, az erőszakot választották, 1897 szeptemberében egyszerűen megrohamoztak egy Lőrinc felől érkező szerelvényt, aminek két kocsiját sikerült is felborítaniuk. (A kép alapján a mozdonyt egyszerűbb lett volna.)

Az egészben mégis az a legdöbbenetesebb, hogy az akciót nem rendőri intézkedés, majd felbujtók elleni büntetőeljárás követte, hanem lovagias gesztus: a BLVV 1897. október elsejétől ismét a régi áron kínálta a jegyeket.

Képzeljük el, mi lett volna itt, ha a kispestiek árérzékenysége követendő példává válik?

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.