Visszhang: film

A beszéd

Visszhang

Laurent Tirard filmje mese egy unalmas, irritáló férfiról, aki azt hiszi, olyan fergeteges a neurotikus humora, mint Woody Allené, és olyan izgalmas belső életet él, mint Amélie.

Sajnos maga a rendező is ebbe a hibába esik – így mi sem menekülünk a középszerű Adrien szánnivaló vívódásától, akit az őt játszó Benjamin Lavernhe és Tirard minden igyekezete ellenére is lehetetlen kedvelni.

Adrien és Sonia hosszabb kapcsolatuk után épp szünetet tartanak, a nő kérésére. A férfi nem igazán találja a helyét az életben, és Sonia távozása is eléggé megviseli. Épp ekkor kéri meg leendő sógora, hogy tartson beszédet az esküvőn. A felkérés elfogadása feletti rágódás közben felszínre törnek Adrien addig elnyomott szorongásai, családi problémái és meg nem oldott konfliktusai. Mindez túlhajtott önreflexióval, kikacsintásokkal és erőltetett vizuális gegekkel – amelyek mintha azt lennének hivatottak elkendőzni, hogy a szegény kis Adrien nyöszörgései meglehetősen laposak. A film abba a romatikus film alműfajba illeszkedik, amelyben unalmas férfiak igyekeznek visszaszerezni/megtartani látványosan izgalmasabb barátnőiket (500 nap nyár; Scott Pilgrim a világ ellen; Egy makulátlan elme örök ragyogása). Csakhogy A beszéd hiába reflektál megszállottan Adrien vaskos és számos jellemhibájára, mégsem sikerül szimpatikussá vagy egyszerűen csak viccessé tennie a karaktert. Az sem segít, hogy a többi szereplő – a merev lánytestvértől a kedves mamáig – is kimondottan idegesítő, de a pálmát a film válogatottan tenyérbe mászó férfi archetípusai viszik el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.