Visszhang: film

Beckett

  • - kg -
  • 2021. augusztus 18.

Visszhang

John David Washington egész hétköznapian fest, ahogy menekülő turistaként lejtőkön ereszkedik alá.

És ez lényeges szempont, mert a nagy Denzel sztárság felé araszoló fia épp egy olyan thrillerben tartózkodik, amelyben minden a rossz időben, rossz helyen tartózkodó hétköznapi amerikai népszerű kliséjére épül. Most egy Ohióból származó klisé botladozik a görög tájban, mert olyat látott, amit nem kellett volna – na ja, ezek mindig olyat látnak. Aztán mehet a kisemberes bukdácsolás, és az ifjabb Washington ezt jól csinálja: értetlenül néz és rohan, és mindezt olyan jóféle amatőr mozdulatokkal teszi, amelyeket rögtön kivágnának egy Mission Impossible-filmből. A gazos lejtők is autentikusnak tűnnek, az athéni utcákat sem stúdióban építették fel, a Washington figuráját segítő kétszavas statiszták pedig biztos mind a helyi színjátszás megbecsült tagjai, ahogy az minden nálunk forgatott Die Hardban is így van.

Szóval, hegyoldal, athéni metrózás és kétségbeesett nézés dolgában kedvező a mérleg, a hősünket üldöző pocakos rendőr is elég igazinak tűnik, csak a politikai kavarás, az olyan megmosolyogtatóan együgyű. Itt valaki fapados üldözős mozi helyett nemesebb anyagú politikai thrillert akart készíteni, ezért valahol az Omonia és a Syntagma tér között a főhősnek tagoltan elmagyarázzák, hogy Görögországot szigorú megszorítások érték, de szegény színészeknek még a szélsőjobbos ultranacionalistákról és a kommunistákról is kell mondani valamit. És máris a politikai thriller magasabb régióiban vagyunk. Már ahogy Móricka elképzeli.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.