Visszhang: lemez

Bobby Gillespie & Jehnny Beth: Utopian Ashes

  • - minek -
  • 2021. augusztus 18.

Visszhang

Két karizmatikus előadó (a Primal Scream énekese és a Savages énekesnője) szövetkezett egy mindkettejük számára formabontó album erejéig.

Voltaképpen Gillespie-nek és Beth-nek is ez az első igazi saját – ha nem is szóló – produkciója, voltaképpen egy konceptalbum, amelyhez a mintát a híres country duettlemezek adták. De a Utopian Ashes kilenc dala egy válás előtt álló házaspár története, és korántsem csak a country-rockból merít. Mert igaz ugyan, hogy a déli americana zenei akcentus erősnek bizonyul, de például a gyönyörű zárószám, a Sunk in Reverie álompopja egészen máshová repít.

A lemezt indító Chase It Down dögös soul rock vonósokkal, hatásos gitárszólóval és drámai vokálpárbajjal, amelyből egyből hallani, hogy milyen jól passzol egymáshoz Gillespie és Beth orgánuma. A Remember We Were Lovers továbbgondolt bluestémája is jó alap egy újabb páros balladához. A Your Heart Will Be Always Broken az első darab, amelyben Beth viszi a vezető vokáltémát, bár Gillespie-re sem kell sokáig várni. A Stones of Silence salsa-beat felütésével elrepülhetünk valahová a hetvenes évek elejére, hiszen amúgy is ez a kedvenc időszaka Gillespie-nek, és a lemezen vastagon közreműködő Primal Scream tagjainak. Aztán a You Can Trustban megérkezik a stilizált country is, ahogy azt például Leonard Cohentől megszoktuk. Gillespie-nek még a szám eleji szavalás is jól áll, de ennél fontosabb, hogy Beth itt bizonyítja be végképp, hogy olyan erős szopránja neki is van, mint a vérbeli countrydíváknak.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Helikopterezni muszáj

A két éve nyáron Szivásváradra a huszárokhoz és a lipicai méneshez helikopterrel utazó Szalay-Bobrovniczky Kristófnak most jutott eszébe vizsgáltatni Ruszin-Szendi Romulusz korábbi helikopterhasználatát. 

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.