Visszhang: film

A mélyben

  • 2023. július 19.

Visszhang

A rossz horrornál nincs unalmasabb.

Ha rákiabálnak az emberre, hogy „hú”, attól lehet, hogy egy pillanatra megemelkedik a pulzus, de a primer ijesztgetés nem mozdít meg semmilyen a lélek zugaiba rejtett belső félelmet, ráadásul amíg eljutunk egy-egy ilyen „hú”-ig, komolyan kéne vennünk ezredszerre látva is életszerűtlen baromságok sorozatát. A filmbéli család persze, hogy mindjárt beköltözik a szokatlan körülmények közt megörökölt világvégi házba, persze, hogy nem veszik észre a szemüket kiverő gyanús jeleket, a férfi persze, hogy bemászik oda, ahová nem volna szabad… A megjelenő naiv ingatlanügynökről, ill. óvatlan rendőrjárőrről mindjárt látszik, hogy éppen a ház alatti vízaknában lakozó rémek fogára való, akik viszont a film alapszituációjának ellentmondva kénytelenek kihaladni az aknából a sűrű, sötét erdőbe, szétmarcangolandó a betolakodókat.

Apropó rém. Amikor az alien-hobbit-dinoszaurusz tágra tárja rombusz alakú, erősen váladékos száját, csak az nem látja meg benne a vagina dentatát, aki még sosem hallott a kasztrációs szorongás eme mitológiai kifejeződéséről. Nem is a családfő küzd meg a fertelmes lényekkel, őt súlyosan megsebesítik, hanem az anya, hogy tűzön-vízen át kimentse lányát, és (ha már ott van, hát jó) a férjét is a veszedelemből. További érdekes, a nemek közötti viszonyok napjainkban megfigyelhető átalakulásával kapcsolatos belemagyarázásokat lehetne még eszközölni, de nincs tudatosan végiggondolt koncepció, nincsenek összefüggések, és a fogas, nemire emlékeztető szájszerv is csak egy gusztustalan ötlet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.