Visszhang: lemez

Keith Jarrett – C. P. E. Bach

Württemberg Sonatas

Visszhang

A legendás jazz-zongorista hat éve nem állt közönség elé, 2020-ban pedig az is kiderült, hogy két agyvérzés után jelentkező féloldali paralízis miatt vissza kell vonulnia.

Ezek a nagyszerű felvételek – bár csak most jelentek meg – 1994-ben készültek, mindössze pár évvel azután, hogy felvette az idősebb Bach két megbecsült sorozatát, a Das Wohltemperierte Klaviert és a Goldberg-variációkat. Ezt követően fordult a fiú felé: Carl Philipp Emanuel „nagyvilágibb”, kitárulkozó billentyűs zenéjéről azt mondta, a csembalós változatok után megkívánt egy zongorás felvételt.

Jarrett interpretációja kétségkívül magával ragadó, pontosságával és fegyelmével klasszikus pianisták sorát szégyeníti meg. Néha úgy tűnik, mintha ezekben a művekben, amelyek már a korai klasszikához tartoznak, azt a mérnöki nyugalmat érvényesítené, amely inkább Johann Sebastian zenéjére jellemző. Ez olykor jól sül el, mert kiemeli a zeneszerző gyönyörű dallamait, máskor viszont nem érvényesíti az akkoriban divatos empfindsamer Stil (érzékeny stílus) jegyeit, a szeszélyes dinamikát és a váratlan tónusváltásokat. A lemezfüzetből nem derül ki, hogy milyen hangszeren játszik a zongorista – talán a szeretett Bösendorferén? –, de hallatszik, hogy a fortepiano kopogósabb, visszhangtalanabb hangszínét igyekszik előállítani. A végeredmény elegáns, tükörsima és különösen líraiságában megkapó, méltó az alulértékelt zeneszerzőhöz, akit máig kitakar J. S. Bach árnyéka, pedig maga Mozart írta róla: „Ő az atya, és mi mindannyian gyerekek vagyunk.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."