Visszhang: film

A zongoraóra

  • SzSz
  • 2024. december 4.

Visszhang

August Wilsont szokás a Fekete Amerika színházi költőjének is nevezni.

A kétszeres Pulitzer-díjas szerzőnek eddig három darabjából készült adaptáció – mindegyik a monumentális, 10 művéből álló The Pittsburgh Cycle része. Ott van a 2016-os, Denzel Washington nevével fémjelzett Kerítések, amely – Oscar-díj (Viola Davis rég kijáró elismerése) ide vagy oda – nem igazán tudta levedleni azt az érzetet, hogy nem film, hanem csak vetített színdarab. Aztán legutóbb a 2020-as, minden téren bravúros Ma Rainey: A blues nagyasszonya, erre a legtöbben Chadwick Boseman utolsó mozijaként emlékeznek (mellette Davis remekel itt is). A zongoraóra Wilson életművében csak ezek után következik, de Hollywoodban mégis ehhez nyúltak először: Lloyd Richards 1995-ben rendezett belőle 9 Emmyre jelölt tévéfilmet Charles S. Dutton főszereplésével.

Ezúttal Denzel Washington fia, Malcolm Washington veselkedett neki e valóban minden ízében filmre kívánkozó darabnak: a gazdasági világválság után játszódó sztori a Charles famíliát mutatja be, amelynek matrónája tíz körmével őrzi a családi örökséget, egy régi zongorát. Nagyjátékfilmes bemutatkozásából Washington nemcsak apját, de Viola Davist is kihagyta, befért azonban testvére, John David Washington, Samuel L. Jackson és a Davis babérjaira pályázó, sokadjára is brillírozó Danielle Deadwyler. A zongoraóra a Kerítésekkel ellentétben úgy néz ki, mint egy tisztességes mozi, és bár a Ma Rainey-től talán elmarad, hatékonyan zongorázza végig az érzelmi skálát a drámától a horrorig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.