Visszhang: lemez

Father John Misty: Mahashmashana

Visszhang

Josh Tillman az előző évtized elején Father John Mistyként született újjá.

Addigra az amerikai zenész túl volt egy rakás színvonalas, de sikertelen szólólemezen, néhány évig a jól menő Fleet Foxes nevű folk-rock együttesben is dobolt, de Tillman ezt nem igazán érezte magáénak. A Father John Misty alteregóval viszont saját jogán lett meghatározó tényező, az évtized végére pedig a kamarapopot és a 70-es évek szofisztikált rockzenéjét vegyítő albumaival kereskedelmileg is le­előzte egykori zenekarát. Nem kizárt, hogy a Mahashmashanával (a szanszkrit szó jelentése a hamvasztáshoz kapcsolódik) a Father John Misty-projekt bevégezte pályafutását, több dalszövegből és interjúrészletből is erre lehet következtetni. Akár így van, akár nem, biztosan ez az egyik legjobb lemeze, ami bátran odatehető az I Love You Honeybear vagy a Pure Comedy mellé. Az eltúlzott gesztusoktól sosem riadt vissza Tillman, a lemezt indító szimfonikus hangszereléssel kísért 9 perces dal bombasztikussága sem mondható éppen visszafogottnak, de stílusos nyitány. Az utóbbi két anyag inkább egy-egy hangulatot akart körbejárni, a Mahashmashana viszont inkább szintézise a karriernek a szirupos zongorás daloktól a húzósabb ritmusú, rafináltabb hangszerelésű számokig, mindezt pedig a világvégét gyakran emlegető, a közállapotokat ostorozó, cinikus dalszövegek ellensúlyozzák. Ha a szerepjátéknak vége is van, Father John Misty pályafutására jó lesz visszaemlékezni, és most talán már Joshua Michael Tillmanre is készen áll a világ.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.