Visszhang: film

Amikor jön az a rohadt tavasz

  • - ts -
  • 2024. december 4.

Visszhang

Nem mai találmány, egyidős inkább az első mozgó barlangrajzokkal az olyan happy end, amely sokkal inkább tűnik valami borzalmas kezdetnek, mint minden világok jóra fordultának.

Persze amióta a happy end kötelező lett, nem csodálkozunk már annyira, hogy felszaporodtak az efféle megoldások. Ezt csak úgy mondom, ne tekintse senki spoilernek.

Az a helyzet, hogy Kasia bekapta a legyet. Az még hagyján, hogy csak 17 éves, de a körülményei is kedvezőtlenek. Érces modorú, ám feltehetően csupaszív nagymamájával él egy épülő lakótelep útjában terpeszkedő koszlott viskóban, valahol Gdynia-külsőn, tengeri kilátással. Nagyi és a kisonokája hasonlítanak nagyon, mindkettőjüknek jócskán lenőtt hidrogénszőke hajzata van például. A helyzetet tovább rontja, hogy be kéne csengetni 50 ezer złotyt a banknak, mert különben annyi a lakhatásnak. Ennyi pénz (valamivel kevesebb mint 5 millió forint) pedig nincs. Sem Kasiának, sem a nagymamának, sem Kasia minden téren bizonytalan státuszú fiújának. A világon azért lehet valahol, például a lány talán Hamburgban élő szüleinél…

Danyael Sugawara szimbólumok rengetegébe csomagolt szocio-horrorja e ponton vált kelet-európai lelkületű road movie-ra. Út a pénzért, illetve a kárpótlásért. A pénzben – s így már nem is olyan nagy a szóban forgó tétel – nagyon is kifejezhető bűnbánatért. A bűnbánat felmutatásáért, magáért a bűnhődésért, amikor szembe kell nézni az elhagyott gyermekkel, és első pillantásra felismerni a veszteség felbecsülhetetlen voltát. Az út természetesen Hamburgnál is messzebb vezet. Amszterdamig, mondhatnánk, ha nagyon lenne kedvünk tréfálkozni az Amikor jön az a rohadt tavasz láttán. Persze, hogy nincs, így noha tényleg Amszterdamig jutunk, az út természetesen Kasia felnövéséig vezet, ami annál is nagyobb teljesítmény, mert régen láttunk filmvásznon nálánál koravénebb tinédzsert. S ha valaki még egy állapotos gyereklány felnövekedésénél messzebbre akar tekinteni, annak ott van Kasia és az öreganyja képében az egész Lengyelország, minden örömével és bajával (eszerint oly kevés szépségével, és elég nagy szeretetreméltóságával, illetve rekordméretű jobb sorsra érdemességével). A régi Lengyelország és az új Lengyelország, öreganyánk, s mi magunk. Sugawara körzővel és vonalzóval alkot, 34 évnyire vagyunk a startvonaltól, s a leány pont fél távnál szállt be a küzdelmekbe. Rajta már számon kérni aligha lehet valamit, hozott anyagból dolgozik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.