Visszhang: film

Amikor utoljára gyerekek voltunk

Visszhang

A „háborús gyerekfilmekre” nem lehet nemet mondani, tudja ezt minden alkotó is.

Innentől pedig már csak az ízlésen múlik, hogy az elkészült művel pusztán szemérmetlen érzelemgenerálás lesz-e a cél, vagy ezen túlmutató értékeket is terveznek bele. A színészként és forgatókönyv­íróként ismert Claudio Bisio első rendezésében receptből dolgozik ugyan, de mértéktartóan.

A második világháború már javában zajlik, ám a gyerekekhez még nem ért el a hír, hogy gyűlölni kell egymást, így egy olasz felső vezető fia, egy árja-zsidó, de még egy árva kislány is megfér a grundon, ahonnan csúzlikkal és fapuskákkal lődözik a felettük röpködő bombázókat. Egy napon a zsidó fiút elviszik, ezért a három kis bajtársa megszökik otthonról, hogy a vonat nyomát követve megtalálják a barátjukat, és elmondják a németeknek: véletlenül rossz zsidót hoztak el, mert az övék nem olyan…

Nos, könnyen látható, milyen csapdákat állít a már címében is keserédes Amikor utoljára gyerekek voltunk, hiszen csupán egy (néhol kissé elvékonyodó) sztoriréteggel vonja be a kiásott vermet. A néző tulajdonképpen – akárcsak egy gyerekkel tenné – maximum eljátssza, hogy nem látja azt, de még így is, a vígjátéki eszközök ellenére is viszonylag mélyre tud pottyanni az érzelmi gödörben. Gyermeki nézőpontból még a szokásosnál is érthetetlenebbnek és kegyetlenebbnek tűnnek a háború borzalmai, ám a film csak hárítva, gyermeteg poénok álcája mögül kilesve enged odanéznünk a „rossz részeknél”. Jól is van ez így.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”