Visszhang: sziget

Grandson

Visszhang

Talán nincs is nagyobb élmény egy fesztiválon, mint ottragadni egy számunkra teljesen ismeretlen előadó koncertjén.

Úgy kezdődött, hogy felrohant a színpadra egy rövidgatyás srác Rage Against the Machine-pólóban, bilinccsel a csuklóján. Utóbbit még az első dal (6:00) közben letépte magáról, mi pedig ugráltunk vele több mint hetven percen keresztül. Grandson figurájában egyszerre van meg egy old school rapper lazasága, egy autentikus punkzenész pusztító dühe és egy pop-metal énekes profizmusa, aki gond nélkül vált üvöltésből nagy ívű, tiszta refrénéneklésre. Zeneileg is nagyjából ezekből a stílusokból táplálkozik, amihez tökéletesen passzol a mindössze egy dobos fiúból és egy gitáros lányból álló kísérő zenekara. Az amerikai-kanadai énekes-rapper láthatóan minden pillanatát őszintén élvezte a koncertnek, amit meg is hálált a fokozatosan gyarapodó, egyre lelkesebb és egyre hangosabb közönség. A küzdőtéren tényleg mindenki azt érezhette, hogy olyasvalaki áll a színpadon, aki önmaga ünnepeltetése helyett maradandó közösségi élményt akar nyújtani az egybegyűlteknek. Jó volt a főhős felszólítására körbenézni, átintegetni a kordon túloldalán állóknak, és tudatosítani, hogy milyen sokfélék vagyunk. Jó volt látni az egymást megölelő embereket, amikor egy ballada (Heather) kapcsán a mentális betegségekkel küzdők nehézségei kerültek szóba. Jólesett a színpadról hallani, hogy egy országot sem lehet megítélni a rasszista kormánya alapján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.