Visszhang: sziget

Grandson

Visszhang

Talán nincs is nagyobb élmény egy fesztiválon, mint ottragadni egy számunkra teljesen ismeretlen előadó koncertjén.

Úgy kezdődött, hogy felrohant a színpadra egy rövidgatyás srác Rage Against the Machine-pólóban, bilinccsel a csuklóján. Utóbbit még az első dal (6:00) közben letépte magáról, mi pedig ugráltunk vele több mint hetven percen keresztül. Grandson figurájában egyszerre van meg egy old school rapper lazasága, egy autentikus punkzenész pusztító dühe és egy pop-metal énekes profizmusa, aki gond nélkül vált üvöltésből nagy ívű, tiszta refrénéneklésre. Zeneileg is nagyjából ezekből a stílusokból táplálkozik, amihez tökéletesen passzol a mindössze egy dobos fiúból és egy gitáros lányból álló kísérő zenekara. Az amerikai-kanadai énekes-rapper láthatóan minden pillanatát őszintén élvezte a koncertnek, amit meg is hálált a fokozatosan gyarapodó, egyre lelkesebb és egyre hangosabb közönség. A küzdőtéren tényleg mindenki azt érezhette, hogy olyasvalaki áll a színpadon, aki önmaga ünnepeltetése helyett maradandó közösségi élményt akar nyújtani az egybegyűlteknek. Jó volt a főhős felszólítására körbenézni, átintegetni a kordon túloldalán állóknak, és tudatosítani, hogy milyen sokfélék vagyunk. Jó volt látni az egymást megölelő embereket, amikor egy ballada (Heather) kapcsán a mentális betegségekkel küzdők nehézségei kerültek szóba. Jólesett a színpadról hallani, hogy egy országot sem lehet megítélni a rasszista kormánya alapján.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.