Visszhang: film

Anyabolygó

Visszhang

A 11 éves Lacy (Zoe Ziegler) épp abban a sérülékeny korban van, amikor a gyermek még félig gyermek, de halványan már megfogalmazódik benne a szülőről való leválás gondolata, és ezzel együtt a vele szembeni tétova kritika is.

A koravén, magányos kislány szinte meseszerű idillben és egységben él karizmatikus anyjával, Janettel (Julianne Nicholson) egy massachusettsi erdei házikóban, a korai 90-es években. A nő csendes vonzereje időnként „betolakodókat” vonz közös életükbe: a marcona, migrénrohamoktól kínzott Wayne-t (Will Patton), a kedélyes, de önző Reginát (Sophie Okonedo) és a talán-szektavezér Avit (Elias Koteas). Janet három rövid viszonya szervezi a film laza szerkezetét, ám szeretői-barátai ugyanúgy másodhegedűsei, mint maga Lacy. A címhez hűen a nő hatalmas, fényes bolygónak tetszik, amely rendre gravitációs mezejébe vonzza a gyanútlan utazókat. Ez pedig mind rájuk, mind a nőre nézve inkább átok, mint áldás.

Annie Baker megtévesztően lassúdad és eseménytelen debütfilmje eleinte mintha a kislányt tüntetné fel főszereplőként, hiszen az ő figyelmes, szinte tolakodó tekintetén keresztül nyerünk betekintést a felnőttek bonyolult világába. Bizonyos értelemben persze valóban ő a főhős, de a filmet (lassan és mélyen) mozgató rejtély valójában Janet. Bár feltétel nélkül szereti lányát, sokszor menekülne fullasztó öleléséből; Lacy gyermeki önzéssel csak magának akarja őt, vele alszik, és ha kell, változatos módszerekkel fúrja felnőtt kapcsolatait. Kettejük köteléke valahol félúton van az egészséges intimitás és a kölcsönös függés között. Janet néha felnőtt problémáival és zavarba ejtően spontán vallomásaival terheli kislányát, míg Lacy készségesen merül vissza csecsemőkorába anyja osztatlan figyelmét követelve. A kezdő Ziegler érett színészekhez illő arányérzékkel domborítja ki a kislány ellentmondásos kvalitásait: szomjazza kortársai társaságát, de szorong az anyjától való eltávolodástól, rendíthetetlen figyelme és kíváncsisága egyszerre őrjítő és megható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.