Visszhang: film

Anyabolygó

Visszhang

A 11 éves Lacy (Zoe Ziegler) épp abban a sérülékeny korban van, amikor a gyermek még félig gyermek, de halványan már megfogalmazódik benne a szülőről való leválás gondolata, és ezzel együtt a vele szembeni tétova kritika is.

A koravén, magányos kislány szinte meseszerű idillben és egységben él karizmatikus anyjával, Janettel (Julianne Nicholson) egy massachusettsi erdei házikóban, a korai 90-es években. A nő csendes vonzereje időnként „betolakodókat” vonz közös életükbe: a marcona, migrénrohamoktól kínzott Wayne-t (Will Patton), a kedélyes, de önző Reginát (Sophie Okonedo) és a talán-szektavezér Avit (Elias Koteas). Janet három rövid viszonya szervezi a film laza szerkezetét, ám szeretői-barátai ugyanúgy másodhegedűsei, mint maga Lacy. A címhez hűen a nő hatalmas, fényes bolygónak tetszik, amely rendre gravitációs mezejébe vonzza a gyanútlan utazókat. Ez pedig mind rájuk, mind a nőre nézve inkább átok, mint áldás.

Annie Baker megtévesztően lassúdad és eseménytelen debütfilmje eleinte mintha a kislányt tüntetné fel főszereplőként, hiszen az ő figyelmes, szinte tolakodó tekintetén keresztül nyerünk betekintést a felnőttek bonyolult világába. Bizonyos értelemben persze valóban ő a főhős, de a filmet (lassan és mélyen) mozgató rejtély valójában Janet. Bár feltétel nélkül szereti lányát, sokszor menekülne fullasztó öleléséből; Lacy gyermeki önzéssel csak magának akarja őt, vele alszik, és ha kell, változatos módszerekkel fúrja felnőtt kapcsolatait. Kettejük köteléke valahol félúton van az egészséges intimitás és a kölcsönös függés között. Janet néha felnőtt problémáival és zavarba ejtően spontán vallomásaival terheli kislányát, míg Lacy készségesen merül vissza csecsemőkorába anyja osztatlan figyelmét követelve. A kezdő Ziegler érett színészekhez illő arányérzékkel domborítja ki a kislány ellentmondásos kvalitásait: szomjazza kortársai társaságát, de szorong az anyjától való eltávolodástól, rendíthetetlen figyelme és kíváncsisága egyszerre őrjítő és megható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.