Visszhang: lemez

Stereolab: Instant Holograms on Metal Film

Visszhang

A Stereolab különálló sziget volt a 90-es évek alternatív szcénájában.

A londoni központú brit–francia zenekar elütött a gitárzúzós korszellemtől, inkább kísérleteztek bugyborékoló szintihangzásokkal, krautrockos lüktetéssel, bossa novával és ezernyi mással, a párizsi születésű Lætitia Sadier énekdallamai pedig erőteljesen merítettek a 60-as évek francia csajpopjából is. A 2009-ig működő együttes sosem robbantott bankot, az elmúlt időszakban mégis alapvető hivatkozási ponttá vált az indie-szcéna új előadói számára.

A pár éve újra aktív Stereolab több mint másfél évtized után jelentkezett most új albummal. Tim Gane, az együttes gitárosa és fő dalszerzője egy interjújában azt mondta, hogy minden anyagba úgy ugrik bele, mintha semmit sem tudna a zenéről, a nulláról próbál meg építkezni. Ehhez képest az Instant Holograms on Metal Film mégis a Stereolab által már korábban feltérképezett területeken marad, onnan sokkal messzebbre nem merészkedik.

A játékosság ugyanakkor nem hiányzik most sem, az Electrified Teenybop! szekvenszeres diszkója, a Vermona F Transistor álmodozós hangulata és a hétperces Melodie Is a Wound eszünkbe juttatja azt, hogy miért is annyira szerethető a Stereolab optimista barkácspopja. A sarkaiból nem fordítja ki a világot az új lemez, de tisztességesen sikerült a visszatérés, és így szerencsére az új daloknál sem kell majd unatkozni és kilógni sörért június 15-én sem, amikor pályafutásuk során először Budapesten koncerteznek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.