Visszhang: könyvmelléklet

BéRCZeSi RóBeRT DaLSZöVeGKöNYVe

Visszhang

Alighanem nyitott könyv Bérczesi Róbert élete azok előtt, akik figyelmesen hallgatják zenekarának, a Hiperkarmának albumait.

Csakhogy a szavak mögötti ember kusza gondolatait összerakni nem egyszerű feladat: Bér­czesi világa általában sötét, bonyolult; a szerző sokszor olyan helyekre kalauzol, ahol kevesen jártak még. Ilyen vidékekre kíván vinni a dalszövegkönyv is, amely az eddig megjelent öt Hiperkarma-album dalszövegei mellett tartalmazza Bérczesi tavaly felvett, első józan, csak saját dalokat felvonultató szólólemezének, és egy éppen készülő Hiperkarma-album néhány dalának a szövegeit is.

Célját a kötet kevéssé teljesíti be: a dalszövegek versként nem működnek, az egymást követő sűrű szóhalmazok egy idő után fárasztók és kevésbé befogadhatók. A lemezek anyagait a szerző néhány oldalas átvezető szövegekkel választja el, ilyenkor az az érzésünk, hogy hallgatnánk még inkább a történeteit a pokoljárásról meg a drogmentes élet boldogságkereséséről, de arra ott van a 2019-ben megjelent Én meg az Ének; így felmerül a kérdés, hogy mit ad hozzá ez a kötet a Bérczesi-életműhöz.

Az átkötésekben a művész önreflexíven egyfajta keletkezéstörténetet próbál elmesélni, de akkor is hiányérzetünk támad: egy album dalainak születését nem lehet bemutatni három oldalon, pedig nyilván izgalmas lenne. Bérczesi minden konvenciót felrúgó, érzelmekkel teli és csapongó szövegei így, egy kötetbe rendezve láttatni engedik magát a szerzőt, de a katarzist nem hozzák el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.