Visszhang: könyvmelléklet

BéRCZeSi RóBeRT DaLSZöVeGKöNYVe

Visszhang

Alighanem nyitott könyv Bérczesi Róbert élete azok előtt, akik figyelmesen hallgatják zenekarának, a Hiperkarmának albumait.

Csakhogy a szavak mögötti ember kusza gondolatait összerakni nem egyszerű feladat: Bér­czesi világa általában sötét, bonyolult; a szerző sokszor olyan helyekre kalauzol, ahol kevesen jártak még. Ilyen vidékekre kíván vinni a dalszövegkönyv is, amely az eddig megjelent öt Hiperkarma-album dalszövegei mellett tartalmazza Bérczesi tavaly felvett, első józan, csak saját dalokat felvonultató szólólemezének, és egy éppen készülő Hiperkarma-album néhány dalának a szövegeit is.

Célját a kötet kevéssé teljesíti be: a dalszövegek versként nem működnek, az egymást követő sűrű szóhalmazok egy idő után fárasztók és kevésbé befogadhatók. A lemezek anyagait a szerző néhány oldalas átvezető szövegekkel választja el, ilyenkor az az érzésünk, hogy hallgatnánk még inkább a történeteit a pokoljárásról meg a drogmentes élet boldogságkereséséről, de arra ott van a 2019-ben megjelent Én meg az Ének; így felmerül a kérdés, hogy mit ad hozzá ez a kötet a Bérczesi-életműhöz.

Az átkötésekben a művész önreflexíven egyfajta keletkezéstörténetet próbál elmesélni, de akkor is hiányérzetünk támad: egy album dalainak születését nem lehet bemutatni három oldalon, pedig nyilván izgalmas lenne. Bérczesi minden konvenciót felrúgó, érzelmekkel teli és csapongó szövegei így, egy kötetbe rendezve láttatni engedik magát a szerzőt, de a katarzist nem hozzák el.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A bizonytalanság tudománya

  • Fekete Émi

Betlen Anna a nemváltoztatás és transzmozgalom kritikusaként minősítette a nemi egyedfejlődésről, az interszexualitásról, valamint a nemi átalakító kezelések egyes egészségügyi kérdéseiről szóló írásaimat. Bírálata szerint „nagyrészt fikciókra, tisztázatlan, átgondolatlan állításokra” alapoztam tételeimet. 

Az örök másodikok

  • Nagy István

Hiába számít Wales legsikeresebb együttesének a Manic Street Preachers, a top pozíció eddig csak egyszer, a This Is My Truth Tell Me Yoursszal jött össze nekik a brit albumlistán, és annak is már 23 éve.

Ismétlő órák

  • Bacsadi Zsófia

1921. szeptember 27-én született Jancsó Miklós, a magyar mozgóképkultúra sokat vitatott főalakja. Legfőbb ideje, hogy utánanyúljunk, amíg nem távolodik túl messzire.

Kosztümben

  • TPP

A Füst Milán-regény adaptálásával régi álmát valósítja meg a hosszú kihagyás után a filmezéshez a fesztiváldíjakkal elhalmozott, Oscar-jelölt Testről és lélekről című filmmel visszatért, ekként nagyobb s drágább tervek megvalósítására jobb eséllyel pályázó Enyedi Ildikó.

Álljunk meg egy szóra!

  • Novák Piroska

Husz Ágnes keramikusművész 1994 óta él és dolgozik Japánban. A Tomeishi-projekt, egy nemzetközi színtérre tervezett utazó kiállítás tavaly debütált Tokióban. A budapesti helyszínre érve az anyag már olyan friss és helyspecifikus darabokkal is bővült, amelyek a nyáron készültek Kecskeméten, a Nemzetközi Kerámia Stúdióban.

Szörnyeink

  • Rádai Andrea

Ritkán fordul elő, hogy epikus mű színházi adaptációja nem hagy hiány­érzetet maga után. A Káli holtak ilyen, sőt a feldolgozás bizonyos értelemben meg is haladja az alapjául szolgáló regényt, de legalábbis megoldásokat kínál a szöveg vélt vagy valós problémáira.

„Két évig pihentem”

  • Csáki Judit

Lassan negyven éve a Katona társulatának tagja. Most leg­újabb bemutatója, a Káli holtak kapcsán kérdeztük a hosszú szériákról, a pihenésről és a színház szerepéről.

„Remélem, vicces”

Humor, irónia, szokatlanság keveredik az alakjában. Kaposváron végzett, tagja volt Bodó Viktor társulatának, majd szabad­úszóként számos – főleg független – produkcióban dolgozott, amelyek közül talán A halál kilovagolt Perzsiából volt a legki­emelkedőbb. Útkeresésről, stand-upról, és az egykori SZFE-ről is beszélgettünk.

„Mintha egy démon”

  • Szentgyörgyi Rita

A római székhelyű NoGravity Company alapítója egyedülálló összművészeti előadásokat hoz létre saját fejlesztésű színházi gépek és koreográfiai technikák segítségével. A társulat a megújult Budapesti Őszi Fesztiválra, a Dante halálának 700. évfordulójára tervezett Infernóval érkezik, hogy háromdimenziós koreográfiával, repülő táncosokkal és káprázatos jelmezekkel repítsenek el minket a barokk kor illúziószínházába.