Visszhang: könyvmelléklet

BéRCZeSi RóBeRT DaLSZöVeGKöNYVe

Visszhang

Alighanem nyitott könyv Bérczesi Róbert élete azok előtt, akik figyelmesen hallgatják zenekarának, a Hiperkarmának albumait.

Csakhogy a szavak mögötti ember kusza gondolatait összerakni nem egyszerű feladat: Bér­czesi világa általában sötét, bonyolult; a szerző sokszor olyan helyekre kalauzol, ahol kevesen jártak még. Ilyen vidékekre kíván vinni a dalszövegkönyv is, amely az eddig megjelent öt Hiperkarma-album dalszövegei mellett tartalmazza Bérczesi tavaly felvett, első józan, csak saját dalokat felvonultató szólólemezének, és egy éppen készülő Hiperkarma-album néhány dalának a szövegeit is.

Célját a kötet kevéssé teljesíti be: a dalszövegek versként nem működnek, az egymást követő sűrű szóhalmazok egy idő után fárasztók és kevésbé befogadhatók. A lemezek anyagait a szerző néhány oldalas átvezető szövegekkel választja el, ilyenkor az az érzésünk, hogy hallgatnánk még inkább a történeteit a pokoljárásról meg a drogmentes élet boldogságkereséséről, de arra ott van a 2019-ben megjelent Én meg az Ének; így felmerül a kérdés, hogy mit ad hozzá ez a kötet a Bérczesi-életműhöz.

Az átkötésekben a művész önreflexíven egyfajta keletkezéstörténetet próbál elmesélni, de akkor is hiányérzetünk támad: egy album dalainak születését nem lehet bemutatni három oldalon, pedig nyilván izgalmas lenne. Bérczesi minden konvenciót felrúgó, érzelmekkel teli és csapongó szövegei így, egy kötetbe rendezve láttatni engedik magát a szerzőt, de a katarzist nem hozzák el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.