Visszhang: könyvmelléklet

BéRCZeSi RóBeRT DaLSZöVeGKöNYVe

Visszhang

Alighanem nyitott könyv Bérczesi Róbert élete azok előtt, akik figyelmesen hallgatják zenekarának, a Hiperkarmának albumait.

Csakhogy a szavak mögötti ember kusza gondolatait összerakni nem egyszerű feladat: Bér­czesi világa általában sötét, bonyolult; a szerző sokszor olyan helyekre kalauzol, ahol kevesen jártak még. Ilyen vidékekre kíván vinni a dalszövegkönyv is, amely az eddig megjelent öt Hiperkarma-album dalszövegei mellett tartalmazza Bérczesi tavaly felvett, első józan, csak saját dalokat felvonultató szólólemezének, és egy éppen készülő Hiperkarma-album néhány dalának a szövegeit is.

Célját a kötet kevéssé teljesíti be: a dalszövegek versként nem működnek, az egymást követő sűrű szóhalmazok egy idő után fárasztók és kevésbé befogadhatók. A lemezek anyagait a szerző néhány oldalas átvezető szövegekkel választja el, ilyenkor az az érzésünk, hogy hallgatnánk még inkább a történeteit a pokoljárásról meg a drogmentes élet boldogságkereséséről, de arra ott van a 2019-ben megjelent Én meg az Ének; így felmerül a kérdés, hogy mit ad hozzá ez a kötet a Bérczesi-életműhöz.

Az átkötésekben a művész önreflexíven egyfajta keletkezéstörténetet próbál elmesélni, de akkor is hiányérzetünk támad: egy album dalainak születését nem lehet bemutatni három oldalon, pedig nyilván izgalmas lenne. Bérczesi minden konvenciót felrúgó, érzelmekkel teli és csapongó szövegei így, egy kötetbe rendezve láttatni engedik magát a szerzőt, de a katarzist nem hozzák el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.