Visszhang: lemez

Black Moth Super Rainbow: Soft New Magic Dream

Visszhang

A legtöbb lemez hallgatása közben a befogadónak valamilyen benyomása lesz arról, hogy kik állhatnak a produkció mögött.

Egy garázsrockalbum mögé könnyű odaképzelni pár farmerdzsekis-tornacipős suhancot, vagy az érzékeny lelkű énekes-dalszerzőt egy törékeny hangulatú folklemez esetében.

A Black Moth Super Rainbow nem ad ilyen könnyű kapaszkodókat: lehetne néhány beszívott egyetemista, egy több éve lakásába zárt zenész, vagy akár néhány földönkívüli is. A valójában már több mint két évtizede létező amerikai zenekart állításuk szerint a hangszereken nem játszó Tom Fec (Tobacco) vezeti. Ha skálázásban és a zeneelméletben nem is erős, atmoszférateremtésben annál inkább. A Black Moth Super Rainbow hangzása elég futurisztikus, de bujkál benne némi nosztalgia is: a széttorzított vokóderes énekekkel és a megnyúlt szalagos hangzású analóg szintikkel előadott dalok többnyire álomszerűek, néha pedig inkább egy LSD-trip nyugtalanító aláfestő zenéjének tűnnek. Tobacco más projektjei miatt csak most, hét év szünet után jelent meg a Black Moth Super Rainbow nyolcadik anyaga, amely szépen illeszkedik a zenekar eddigi diszkográfiájába; ezúttal is hangsúlyosabb az újfajta zenei textúrák keresgélése, mint a feszes szerkezetek interpretációja. De a Soft New Magic Dream még úgy is megérdemel néhány hallgatást, hogy a tempó változatlansága miatt az album második fele a megszokottnál is jobban összemasszásodik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.