Visszhang: színház

Botrányhős

Visszhang

Marlon Brando E dalra tanított anyám című, Robert Lindsey-vel közösen írt önéletrajzát monodráma formában Vecsernyés János állította színpadra.

A legendás színészt Klem Viktor szólaltatja meg, megidézve Marilyn Monroe, Charlie Chaplin, Francis Ford Coppola és John F. Kennedy szellemét is. A megidézetteket egy-egy kellék szimbolizálja, Monroe-t például egy pár körömcipő. Az igazi átlényegülésre azonban az előadás közepéig várni kell, Klem akkor válik valóban „brandóssá”, majd a végjátékban, a színészóriás utolsó, súlyos elhízással küzdő éveit idézve lesz igazán élethű az alakítása.

Klem vontatott beszédét (lassan beszél és túl sok szünetet tart a mondatok között) egy-két izgalmas jelenet ellensúlyozza: egyebek közt megtudjuk, hogyan talált rá A keresztapa-béli hangjára, vagy azt, hogy az Apokalipszis most vele forgatott jeleneteiben hogyan „önállósult”, azaz hogyan formálta öntörvényűen a szakadár Kurtz ezredes figuráját. Csupa érdekes adalék egy pályához.

Az előadás stand-upos stílusa ügyes választás Vecsernyéstől; Klem időnként ki is szól közönségéhez, és az is jó, ahogyan néhol a saját személyiségét összefolyatja Brandóéval. Ám hiába a viccesre vett figura, a sok izgalmas részlet, végig bennünk motoszkál a kérdés: vajon mitől érdekes ez? Mit akar nekünk Brando mondani? Mi ennek a szellemidézésnek az igazi tétje? A választ nem kapjuk meg az előadásból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.