Visszhang: színház

Botrányhős

Visszhang

Marlon Brando E dalra tanított anyám című, Robert Lindsey-vel közösen írt önéletrajzát monodráma formában Vecsernyés János állította színpadra.

A legendás színészt Klem Viktor szólaltatja meg, megidézve Marilyn Monroe, Charlie Chaplin, Francis Ford Coppola és John F. Kennedy szellemét is. A megidézetteket egy-egy kellék szimbolizálja, Monroe-t például egy pár körömcipő. Az igazi átlényegülésre azonban az előadás közepéig várni kell, Klem akkor válik valóban „brandóssá”, majd a végjátékban, a színészóriás utolsó, súlyos elhízással küzdő éveit idézve lesz igazán élethű az alakítása.

Klem vontatott beszédét (lassan beszél és túl sok szünetet tart a mondatok között) egy-két izgalmas jelenet ellensúlyozza: egyebek közt megtudjuk, hogyan talált rá A keresztapa-béli hangjára, vagy azt, hogy az Apokalipszis most vele forgatott jeleneteiben hogyan „önállósult”, azaz hogyan formálta öntörvényűen a szakadár Kurtz ezredes figuráját. Csupa érdekes adalék egy pályához.

Az előadás stand-upos stílusa ügyes választás Vecsernyéstől; Klem időnként ki is szól közönségéhez, és az is jó, ahogyan néhol a saját személyiségét összefolyatja Brandóéval. Ám hiába a viccesre vett figura, a sok izgalmas részlet, végig bennünk motoszkál a kérdés: vajon mitől érdekes ez? Mit akar nekünk Brando mondani? Mi ennek a szellemidézésnek az igazi tétje? A választ nem kapjuk meg az előadásból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."