Visszhang: színház

Botrányhős

Visszhang

Marlon Brando E dalra tanított anyám című, Robert Lindsey-vel közösen írt önéletrajzát monodráma formában Vecsernyés János állította színpadra.

A legendás színészt Klem Viktor szólaltatja meg, megidézve Marilyn Monroe, Charlie Chaplin, Francis Ford Coppola és John F. Kennedy szellemét is. A megidézetteket egy-egy kellék szimbolizálja, Monroe-t például egy pár körömcipő. Az igazi átlényegülésre azonban az előadás közepéig várni kell, Klem akkor válik valóban „brandóssá”, majd a végjátékban, a színészóriás utolsó, súlyos elhízással küzdő éveit idézve lesz igazán élethű az alakítása.

Klem vontatott beszédét (lassan beszél és túl sok szünetet tart a mondatok között) egy-két izgalmas jelenet ellensúlyozza: egyebek közt megtudjuk, hogyan talált rá A keresztapa-béli hangjára, vagy azt, hogy az Apokalipszis most vele forgatott jeleneteiben hogyan „önállósult”, azaz hogyan formálta öntörvényűen a szakadár Kurtz ezredes figuráját. Csupa érdekes adalék egy pályához.

Az előadás stand-upos stílusa ügyes választás Vecsernyéstől; Klem időnként ki is szól közönségéhez, és az is jó, ahogyan néhol a saját személyiségét összefolyatja Brandóéval. Ám hiába a viccesre vett figura, a sok izgalmas részlet, végig bennünk motoszkál a kérdés: vajon mitől érdekes ez? Mit akar nekünk Brando mondani? Mi ennek a szellemidézésnek az igazi tétje? A választ nem kapjuk meg az előadásból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.