film

Madeleine sofőrje

  • 2023. szeptember 20.

Visszhang

A fáradt taxis elvállal egy nem éppen kellemes fuvart: Párizs egyik kieső külvárosából kell a másik kieső külvárosába szállítani egy tiszteletet parancsoló idős hölgyet.

A végleg elhagyott házból az idősotthonba nagyon hosszú az út, keresztül a zsúfolt, dugóktól belassult, ideges vezetők dudálásától hangos városon – és a néni beszélgetni akar az ezer gondjától magába fordult, a csevegést a háta közepére sem kívánó sofőrrel. Akinek ez a nap (mert a fuvar végül egy egész napig tart) és ez a csevegésből a vallomásos feltárulkozásig mélyülő beszélgetés élete meghatározó találkozását tartogatja. A nem mindennapi utas bátor életet élt, odaadva magát annak, akit szeret (az egyetlen, rövid ideig tartó, de igazi szerelemből fogant fiának), keményen megtorolva megalázást, erőszakot, börtönt is vállalva emberi méltóságáért, női büszkeségéért, anyai felelősségéért. Nagy, tartását meg nem törő utat tett meg egy cellába bezárva is, míg a sofőr azzal kell szembesüljön, hogy hiába mutat milliós nagyságrendet a kilométerórája, voltaképpen egy helyben toporog, nem tudván megbirkózni élete hétköznapjaival sem. Nincs annál izgalmasabb, mint amikor az ember, a néző, mások példázattá fogalmazott életének segítségével a magáéra tud reflektálni. Szentimentális felhangjai ellenére tartalmas, egypercnyi üresjáratot nem engedő, lélektől lélekig filmet eredményez a mozi számára öregségére felfedezett énekesnő, Line Renaud és a komikusi szerepkörből kiszabadulva, árnyalt alakítást nyújtó Danny Boon együttműködése.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.