film

Madeleine sofőrje

  • 2023. szeptember 20.

Visszhang

A fáradt taxis elvállal egy nem éppen kellemes fuvart: Párizs egyik kieső külvárosából kell a másik kieső külvárosába szállítani egy tiszteletet parancsoló idős hölgyet.

A végleg elhagyott házból az idősotthonba nagyon hosszú az út, keresztül a zsúfolt, dugóktól belassult, ideges vezetők dudálásától hangos városon – és a néni beszélgetni akar az ezer gondjától magába fordult, a csevegést a háta közepére sem kívánó sofőrrel. Akinek ez a nap (mert a fuvar végül egy egész napig tart) és ez a csevegésből a vallomásos feltárulkozásig mélyülő beszélgetés élete meghatározó találkozását tartogatja. A nem mindennapi utas bátor életet élt, odaadva magát annak, akit szeret (az egyetlen, rövid ideig tartó, de igazi szerelemből fogant fiának), keményen megtorolva megalázást, erőszakot, börtönt is vállalva emberi méltóságáért, női büszkeségéért, anyai felelősségéért. Nagy, tartását meg nem törő utat tett meg egy cellába bezárva is, míg a sofőr azzal kell szembesüljön, hogy hiába mutat milliós nagyságrendet a kilométerórája, voltaképpen egy helyben toporog, nem tudván megbirkózni élete hétköznapjaival sem. Nincs annál izgalmasabb, mint amikor az ember, a néző, mások példázattá fogalmazott életének segítségével a magáéra tud reflektálni. Szentimentális felhangjai ellenére tartalmas, egypercnyi üresjáratot nem engedő, lélektől lélekig filmet eredményez a mozi számára öregségére felfedezett énekesnő, Line Renaud és a komikusi szerepkörből kiszabadulva, árnyalt alakítást nyújtó Danny Boon együttműködése.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."