kiállítás

Gergely Réka: Felvetés

Visszhang

Fontosként kezeli Gergely Réka művészete a zen gondolkodásmódját és a fenomenológiai, filozófiai reflexiót, a lényeget nem a formákban, hanem a jelenlétben keresi.

Most kiállított művei sem adnak azonnal értelmezhető üzenetet, inkább irányjelzőként működnek. Jellemző rájuk a reduktív formahasználat, az ellentétek finom játéka, az anyagkontrasztok, és a textilszálak használata a fém- vagy faegységek mellett. A szövött horizontális felületek és a vertikális tengelyek olyan rendszert teremtenek, amelyben a „jelenlétpont” érzése, a lét esszenciája ragadható meg. A sta­bil és a törékeny, a maradandó és a mulandó állandó párbeszédben van egymással. A különböző anyagok feszültsége mégis kioldódik valamiféle egyensúlyban, és meg­jelenik a csönd és az időtlenség a galéria terében. A „dolgok éppen így vannak” megtapasztalása le­hetőséget ad az elmélyülésre. Ez a csönd nem fenyegető, inkább nyugtat.

A Tihany, 2024 című munka olyan térélményt idéz meg, ahol a horizont eltűnik: ég és föld összeolvad, megszűnik a kapaszkodó. Ez a bizonytalanság azonban ijesztő, inkább meditatív – a nézőnek magának kell megtalálnia, merre nézzen tovább. Mintha a művek a pszichológiai értelemben vett „vezetőszálat” kínálnák fel: nem mutatják a teljes utat, de hozzásegítenek az első lépés megtételéhez.

A szobrok egyszerre működnek vizuális tárgyként és pszichológiai tükörként. Ritka az a kiállítás, amely ennyire tudatosan bízik a befogadóban. A Felvetés arra hív, hogy időt töltsünk el a művek között, és meghalljuk a saját gondolatainkat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.