Visszhang: kiállítás

Hangszínek – Új zene a történeti avantgárdban

Visszhang

Két sarkalatos tételt fogalmaz meg 1927-ben Az elementáris zene című kiáltvány Kassák aktuális folyóiratában.

Eszerint „a ritmus kivételével minden jelenség, mely a zene területén megjelenik, szekunder elem”. A másik meg ebből következik: a zene(szerző) feladata „a hangok ritmikus egységének megteremtése”. A magyar avantgárd érdeklődésének centrumában ugyan nem a zene állt, de a Dokumentum, az Új Föld, különösen pedig a Crescendo a leginkább előremutató, és az új nemzetközi trendekkel is együtt lélegző közleményeket adott ki róla, a Zöld Szamár színház és a Cikk-Cakk-estek pedig megvalósították: előadó-művészeti akciókat hoztak létre a képzőművészek és irodalmárok alkotó közreműködésével.

A tárlat áttekinthetően és a lehető legtöbb nézőpontból mutatja meg, hogy mit jelentett az avantgárdban az új zene, hogyan elemezték és hogyan akarták megszólaltatni, egybeszőni egyéb törekvéseikkel. Mindez a gépzene és a mediatizáció elterjedésével párhuzamosan zajlott, gondoljunk csak Moholy-Nagyra és a tyermenbókszra (thereminvox). Láthatjuk: az avantgárdban, főleg a neoavantgárdban az alapötletek minden nemzedéknél újra előkerülnek, persze új formákban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.