Visszhang: kiállítás

Hangszínek – Új zene a történeti avantgárdban

Visszhang

Két sarkalatos tételt fogalmaz meg 1927-ben Az elementáris zene című kiáltvány Kassák aktuális folyóiratában.

Eszerint „a ritmus kivételével minden jelenség, mely a zene területén megjelenik, szekunder elem”. A másik meg ebből következik: a zene(szerző) feladata „a hangok ritmikus egységének megteremtése”. A magyar avantgárd érdeklődésének centrumában ugyan nem a zene állt, de a Dokumentum, az Új Föld, különösen pedig a Crescendo a leginkább előremutató, és az új nemzetközi trendekkel is együtt lélegző közleményeket adott ki róla, a Zöld Szamár színház és a Cikk-Cakk-estek pedig megvalósították: előadó-művészeti akciókat hoztak létre a képzőművészek és irodalmárok alkotó közreműködésével.

A tárlat áttekinthetően és a lehető legtöbb nézőpontból mutatja meg, hogy mit jelentett az avantgárdban az új zene, hogyan elemezték és hogyan akarták megszólaltatni, egybeszőni egyéb törekvéseikkel. Mindez a gépzene és a mediatizáció elterjedésével párhuzamosan zajlott, gondoljunk csak Moholy-Nagyra és a tyermenbókszra (thereminvox). Láthatjuk: az avantgárdban, főleg a neoavantgárdban az alapötletek minden nemzedéknél újra előkerülnek, persze új formákban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.