Visszhang: lemez

Iggy Pop: Every Loser

Visszhang

Nemrég töltötte be a 75-öt Iggy Pop, a Raw Power című album pár hét múlva lesz 50, vagyis épp elegendő indoka lenne a múltba révedésre, de inkább vadonatúj lemezzel ünnepli a jubileumokat.

A három évvel ezelőtti Free-hez képest most visszatér a punkhoz meg a rockhoz, és a Free-n hallható obskúrus közreműködők után most komplett sztárparádét zúdít ránk. Itt van Duff McKagan, Chad Smith, Josh Klinghoffer, Stone Gossard, Travis Barker, Eric Avery, Chris Chaney, a néhai Taylor Hawkins, valamint Andrew Watt, aki nemcsak producerként, hanem gitárosként is remekel. Jobbnál jobb számok váltják egymást: a Frenzy kellően dühös, a talán Johnny Deppről szóló Strong Out Johnny az egyik legjobb Iggy-szólódalt, az 1989-es keltezésű Livin’ on the Edge of the Nightot idézi, a New Atlantis szerelmes levél otthonának, Miaminek. A Modern Day Ripoffból nemcsak a Stooges-t, hanem az abból sokat merítő Pixies-t is kihallani, a Morning Show meg akár egy hetvenes évek közepi Stones-ballada is lehetne. A Neo Punk fülbemászóan zúzós, az All the Way Downban a Stooges a heartland rockkal vegyül, a Comments egy hamisítatlan rock-diszkó sláger. De kapunk dörmögős spoken word betéteket, a záró The Regencyben pedig – a Be My Baby-szerű intro és outro között – az album egyik, ha nem legjobb punk-rock himnuszát hallhatjuk. A dal záró sorában Iggy kilép az ajtón, természetesen emelt fővel, hiszen az Every Loser simán odafér az életmű legjobb darabjai, vagyis az első három Stooges-lemez, a Bowie-val készült két album és a Brick by Brick mellé. Soha rosszabb évkezdést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.