Visszhang: film

Viszlát, Haffmann úr!

  • 2023. január 11.

Visszhang

Haffmann úr ékszerész. Kiváló szakember. Szerény műhelyéből kikerülő egyedi brosstűi, fülbevalói keresettek, tisztes megélhetést biztosít családjának.

Haffmann úr zsidó. És nem is francia állampolgár. Amikor a németek bevonulnak Párizsba és 1941-ben a „rendezetlen állampolgárságú” zsidókat internálják… (Ott májusban, itt augusztusban, és akkor még megszállás sem kellett hozzá.) Haffmann úr jó pénzért a szabad(nak vélt) zónába, vagyis a Vichy bábállam területére menekíti családját. Ő később menne, amikor már átíratta üzletét és házát gój alkalmazottja nevére, de nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy tervezte, ott ragad a városban, és kénytelen saját házának pincéjében elrejtőzni.

Klasszikus filmek, az Üzlet a korzón című vagy éppen Fábri Zoltán Utószezonja dolgozták már fel ezt a témát, amely a könnyen gyűlölhető aktív nácik helyett a zsidók jogfosztásából hasznot húzó egyszerű állampolgár felelősségére irányítja a figyelmet. Itt a valódi vagyonát – a méltóságát – minden körülmények között megőrző ékszerész és az egykor volt méltóságát lassan felélő segéd kapcsolatának dinamikája adja a drámai töltést (Daniel Auteuil és Gilles Lellouche párosa, khm, briliáns). Az alázatos segéd az ölébe pottyant jólétet hamar megszokja, ám az üzletet, kellő tehetség híján nem tudná a szokott színvonalon működtetni, pedig új, egyenruhás kuncsaftjai igényesek. A pincében bujkáló mestert viszont ki lehet használni, egyre jobban, s nem csak mint ékszerészt. El lehet tőle venni, amije még maradt. A magyar cím rossz. Az adieu azt jelenti: isten vele! Nem véletlenül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.