Visszhang: film

Viszlát, Haffmann úr!

  • 2023. január 11.

Visszhang

Haffmann úr ékszerész. Kiváló szakember. Szerény műhelyéből kikerülő egyedi brosstűi, fülbevalói keresettek, tisztes megélhetést biztosít családjának.

Haffmann úr zsidó. És nem is francia állampolgár. Amikor a németek bevonulnak Párizsba és 1941-ben a „rendezetlen állampolgárságú” zsidókat internálják… (Ott májusban, itt augusztusban, és akkor még megszállás sem kellett hozzá.) Haffmann úr jó pénzért a szabad(nak vélt) zónába, vagyis a Vichy bábállam területére menekíti családját. Ő később menne, amikor már átíratta üzletét és házát gój alkalmazottja nevére, de nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy tervezte, ott ragad a városban, és kénytelen saját házának pincéjében elrejtőzni.

Klasszikus filmek, az Üzlet a korzón című vagy éppen Fábri Zoltán Utószezonja dolgozták már fel ezt a témát, amely a könnyen gyűlölhető aktív nácik helyett a zsidók jogfosztásából hasznot húzó egyszerű állampolgár felelősségére irányítja a figyelmet. Itt a valódi vagyonát – a méltóságát – minden körülmények között megőrző ékszerész és az egykor volt méltóságát lassan felélő segéd kapcsolatának dinamikája adja a drámai töltést (Daniel Auteuil és Gilles Lellouche párosa, khm, briliáns). Az alázatos segéd az ölébe pottyant jólétet hamar megszokja, ám az üzletet, kellő tehetség híján nem tudná a szokott színvonalon működtetni, pedig új, egyenruhás kuncsaftjai igényesek. A pincében bujkáló mestert viszont ki lehet használni, egyre jobban, s nem csak mint ékszerészt. El lehet tőle venni, amije még maradt. A magyar cím rossz. Az adieu azt jelenti: isten vele! Nem véletlenül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.