Visszhang: film

Viszlát, Haffmann úr!

  • 2023. január 11.

Visszhang

Haffmann úr ékszerész. Kiváló szakember. Szerény műhelyéből kikerülő egyedi brosstűi, fülbevalói keresettek, tisztes megélhetést biztosít családjának.

Haffmann úr zsidó. És nem is francia állampolgár. Amikor a németek bevonulnak Párizsba és 1941-ben a „rendezetlen állampolgárságú” zsidókat internálják… (Ott májusban, itt augusztusban, és akkor még megszállás sem kellett hozzá.) Haffmann úr jó pénzért a szabad(nak vélt) zónába, vagyis a Vichy bábállam területére menekíti családját. Ő később menne, amikor már átíratta üzletét és házát gój alkalmazottja nevére, de nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy tervezte, ott ragad a városban, és kénytelen saját házának pincéjében elrejtőzni.

Klasszikus filmek, az Üzlet a korzón című vagy éppen Fábri Zoltán Utószezonja dolgozták már fel ezt a témát, amely a könnyen gyűlölhető aktív nácik helyett a zsidók jogfosztásából hasznot húzó egyszerű állampolgár felelősségére irányítja a figyelmet. Itt a valódi vagyonát – a méltóságát – minden körülmények között megőrző ékszerész és az egykor volt méltóságát lassan felélő segéd kapcsolatának dinamikája adja a drámai töltést (Daniel Auteuil és Gilles Lellouche párosa, khm, briliáns). Az alázatos segéd az ölébe pottyant jólétet hamar megszokja, ám az üzletet, kellő tehetség híján nem tudná a szokott színvonalon működtetni, pedig új, egyenruhás kuncsaftjai igényesek. A pincében bujkáló mestert viszont ki lehet használni, egyre jobban, s nem csak mint ékszerészt. El lehet tőle venni, amije még maradt. A magyar cím rossz. Az adieu azt jelenti: isten vele! Nem véletlenül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.