Visszhang: könyv

Janikovszky Éva: Te ezt még úgysem érted…

Visszhang

A szerző saját bevallása szerint maga sem értette, miért nem folytatta az 1990-ben a Kincskeresőben publikált elbeszéléssorozatát.

Hőse Dorka, az érzékeny kamasz lány, háttere pedig a rendszerváltást követő zavaros időszak. Mi érteni véljük, miért nem kerekítette le a folyamot – de ez nem a szövegekről mondott értékítélet, hiszen a szösszenetek épp olyan eleven, sokszor vicces, megindító és gondolkodásra késztető írások, mint amilyeneket Janikovszkytól megszoktunk. Az író ismeri a gyerekek és a kamaszok nyelvét, alakjai sosem papírízűek, most sem. A hang­ütés is szerethető, bár tény, hogy túl sok Janikovszky-szövegnél szerettük már.

A szerző kedvenc megszólalási módját, a monológot használja most is, ám míg több könyvében azzal játszik, hogy ezeket ütközteti, most egyetlen hangon, egyetlen szemszögből ismerjük meg a történeteket. Külön izgalmas, hogy most igencsak érzékeny időszakból kapunk felvillanásokat. Hogyan éli meg egy fiatal lány, hogy felfordul körülötte az addig ismert világ? Mit enged be ebből a sajátjába? Mit ért meg a sok változásból, miközben a saját személyisége is átalakulóban van? A szöveg szinte felkínálja, már csak az egyetlen hang okán is, meg amiatt, hogy egy család életébe pillantunk bele, hogy regényként olvassuk a töredékeket. Talán ez is volt a terv. Aztán az utolsó történeteknél azt látjuk, hogy a lendület elfogy. Nem a mesélésé, hanem azé a szerző által önmagára kényszerített feladaté, hogy csattanóként mindig a címben megadott mondást kelljen kifacsarnia.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.