Visszhang: könyv

Janikovszky Éva: Te ezt még úgysem érted…

Visszhang

A szerző saját bevallása szerint maga sem értette, miért nem folytatta az 1990-ben a Kincskeresőben publikált elbeszéléssorozatát.

Hőse Dorka, az érzékeny kamasz lány, háttere pedig a rendszerváltást követő zavaros időszak. Mi érteni véljük, miért nem kerekítette le a folyamot – de ez nem a szövegekről mondott értékítélet, hiszen a szösszenetek épp olyan eleven, sokszor vicces, megindító és gondolkodásra késztető írások, mint amilyeneket Janikovszkytól megszoktunk. Az író ismeri a gyerekek és a kamaszok nyelvét, alakjai sosem papírízűek, most sem. A hang­ütés is szerethető, bár tény, hogy túl sok Janikovszky-szövegnél szerettük már.

A szerző kedvenc megszólalási módját, a monológot használja most is, ám míg több könyvében azzal játszik, hogy ezeket ütközteti, most egyetlen hangon, egyetlen szemszögből ismerjük meg a történeteket. Külön izgalmas, hogy most igencsak érzékeny időszakból kapunk felvillanásokat. Hogyan éli meg egy fiatal lány, hogy felfordul körülötte az addig ismert világ? Mit enged be ebből a sajátjába? Mit ért meg a sok változásból, miközben a saját személyisége is átalakulóban van? A szöveg szinte felkínálja, már csak az egyetlen hang okán is, meg amiatt, hogy egy család életébe pillantunk bele, hogy regényként olvassuk a töredékeket. Talán ez is volt a terv. Aztán az utolsó történeteknél azt látjuk, hogy a lendület elfogy. Nem a mesélésé, hanem azé a szerző által önmagára kényszerített feladaté, hogy csattanóként mindig a címben megadott mondást kelljen kifacsarnia.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.