Visszhang: könyvmelléklet

Élő Csenge Enikő: Apám országa

Visszhang

A vidéki gyerekkor hol biztonságot árasztó, hol inkább fenyegető emlékeinek...

...és a Budapesten kibontakozó felnőtt élet nehézségeinek átalakuló viszonya, a párkapcsolatok és a szerelem legkevésbé sem felhőtlen, olykor erőszakos dinamikáinak boncolgatása, valamint a megbízható apa- és istenkép keresésének személyes, az egyénen mégis túlmutató élményének feldolgozása mind belefér a szerző első verseskötetébe. A témák nem pusztán felvillannak néhány költemény, esetleg egy-egy ciklus erejéig, de a szövegek formákon és hangszíneken átívelő párbeszédének köszönhetően szorosan össze is kapcsolódnak, időnként át is értelmezik egymást.

Mindez a kiforrott – a felvett szerepek, imitált beszédmódok sokaságában is stabil – költői hang magabiztos használata mellett ugyancsak a versanyag egységességet erősíti. A számozott részek központozás nélküli hosszú címei (pl.: „Apám országában is szerettél, de apám országában be is vallottad”) mintha az összeolvasás lehetőségét is felkínálnák, ami a lineáris, szabályos kötetstruktúrákhoz szokott olvasásmódok felfüggesztésére késztet.

A kötet címeként is kiemelt szintagma vissza-visszatérése egy idő után már kissé erőszakosan igyekszik ráirányítani a figyelmet az áthallások és parafrázisok fontosságára, mérsékelve azok erejét. Jó példa erre a Sum, ahol a durva felütés miatt nem is feltétlenül tűnik fel elsőre, hogy az Apostoli hitvallás szétírásáról van szó: „szánalmas vagy / egy Istenben / és elegem van már a képmutatásból / mindenható atyában”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.