Visszhang: könyvmelléklet

Élő Csenge Enikő: Apám országa

Visszhang

A vidéki gyerekkor hol biztonságot árasztó, hol inkább fenyegető emlékeinek...

...és a Budapesten kibontakozó felnőtt élet nehézségeinek átalakuló viszonya, a párkapcsolatok és a szerelem legkevésbé sem felhőtlen, olykor erőszakos dinamikáinak boncolgatása, valamint a megbízható apa- és istenkép keresésének személyes, az egyénen mégis túlmutató élményének feldolgozása mind belefér a szerző első verseskötetébe. A témák nem pusztán felvillannak néhány költemény, esetleg egy-egy ciklus erejéig, de a szövegek formákon és hangszíneken átívelő párbeszédének köszönhetően szorosan össze is kapcsolódnak, időnként át is értelmezik egymást.

Mindez a kiforrott – a felvett szerepek, imitált beszédmódok sokaságában is stabil – költői hang magabiztos használata mellett ugyancsak a versanyag egységességet erősíti. A számozott részek központozás nélküli hosszú címei (pl.: „Apám országában is szerettél, de apám országában be is vallottad”) mintha az összeolvasás lehetőségét is felkínálnák, ami a lineáris, szabályos kötetstruktúrákhoz szokott olvasásmódok felfüggesztésére késztet.

A kötet címeként is kiemelt szintagma vissza-visszatérése egy idő után már kissé erőszakosan igyekszik ráirányítani a figyelmet az áthallások és parafrázisok fontosságára, mérsékelve azok erejét. Jó példa erre a Sum, ahol a durva felütés miatt nem is feltétlenül tűnik fel elsőre, hogy az Apostoli hitvallás szétírásáról van szó: „szánalmas vagy / egy Istenben / és elegem van már a képmutatásból / mindenható atyában”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.