Visszhang: könyvmelléklet

Élő Csenge Enikő: Apám országa

Visszhang

A vidéki gyerekkor hol biztonságot árasztó, hol inkább fenyegető emlékeinek...

...és a Budapesten kibontakozó felnőtt élet nehézségeinek átalakuló viszonya, a párkapcsolatok és a szerelem legkevésbé sem felhőtlen, olykor erőszakos dinamikáinak boncolgatása, valamint a megbízható apa- és istenkép keresésének személyes, az egyénen mégis túlmutató élményének feldolgozása mind belefér a szerző első verseskötetébe. A témák nem pusztán felvillannak néhány költemény, esetleg egy-egy ciklus erejéig, de a szövegek formákon és hangszíneken átívelő párbeszédének köszönhetően szorosan össze is kapcsolódnak, időnként át is értelmezik egymást.

Mindez a kiforrott – a felvett szerepek, imitált beszédmódok sokaságában is stabil – költői hang magabiztos használata mellett ugyancsak a versanyag egységességet erősíti. A számozott részek központozás nélküli hosszú címei (pl.: „Apám országában is szerettél, de apám országában be is vallottad”) mintha az összeolvasás lehetőségét is felkínálnák, ami a lineáris, szabályos kötetstruktúrákhoz szokott olvasásmódok felfüggesztésére késztet.

A kötet címeként is kiemelt szintagma vissza-visszatérése egy idő után már kissé erőszakosan igyekszik ráirányítani a figyelmet az áthallások és parafrázisok fontosságára, mérsékelve azok erejét. Jó példa erre a Sum, ahol a durva felütés miatt nem is feltétlenül tűnik fel elsőre, hogy az Apostoli hitvallás szétírásáról van szó: „szánalmas vagy / egy Istenben / és elegem van már a képmutatásból / mindenható atyában”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.