Visszhang: lemez

High on Fire: Cometh the Storm

  • Harci Andor
  • 2024. április 24.

Visszhang

1999-ben a Sleep a Deepsmoker című, egyetlen, 52 perces riffmantrából álló lemezével letette a modern doom metál egyik sarokkövét.

Matt Pike gitáros arra a lehetetlenségre vállalkozott, hogy egyszerre idézze meg a Motörhead őrülten vágtató tempóját és a Black Sabbath-féle doom vehemenciáját.

És megnyerte. Ezt látszik igazolni a High on Fire 2000 óta tartó, megalkuvások nélküli menetelése, még Grammy-díjat is kaptak a 2018-as Electric Messiah című lemezért. Azóta Pike és Jeff Metz basszusgitáros mellé Coady Willis személyében új dobos került, és a trió legújabb, Cometh the Storm címet viselő albuma úgy nyúl vissza a 2010 előtti hangzásvilághoz, hogy egy pillanatra sem tűnik ön­ismétlőnek. Már a lemezt indító Lambsbreadnél megjelennek a védjegyszerű, diszkordáns akkordok és a közel-keleti zenei hatások, Pike pedig nem is próbál tisztán énekelni, inkább olyan, mint egy láncdohányos oroszlán. A Burning Down csontszáraz dobritmusa hegyeket is képes lenne kettészakítani, a fojtottan induló, majd váratlanul tombolni kezdő címadó számot hallgatni pedig olyan érzés, mintha egy légkalapáccsal vernének félholtra. A Karanlık Yol instrumentális átvezetőjében megszólaló török pengetős hangszer, a baglama enged egy kis pihenőt, de a lemez lendülete és ereje ezt követően sem lankad, egészen a doom-himnusz Darker Fleece 10 perces zárásáig. Épületbontó vállalatok megfontolhatnák a lemez alkalmazását nagyobb kihívások esetén.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.