Visszhang: lemez

High on Fire: Cometh the Storm

  • Harci Andor
  • 2024. április 24.

Visszhang

1999-ben a Sleep a Deepsmoker című, egyetlen, 52 perces riffmantrából álló lemezével letette a modern doom metál egyik sarokkövét.

Matt Pike gitáros arra a lehetetlenségre vállalkozott, hogy egyszerre idézze meg a Motörhead őrülten vágtató tempóját és a Black Sabbath-féle doom vehemenciáját.

És megnyerte. Ezt látszik igazolni a High on Fire 2000 óta tartó, megalkuvások nélküli menetelése, még Grammy-díjat is kaptak a 2018-as Electric Messiah című lemezért. Azóta Pike és Jeff Metz basszusgitáros mellé Coady Willis személyében új dobos került, és a trió legújabb, Cometh the Storm címet viselő albuma úgy nyúl vissza a 2010 előtti hangzásvilághoz, hogy egy pillanatra sem tűnik ön­ismétlőnek. Már a lemezt indító Lambsbreadnél megjelennek a védjegyszerű, diszkordáns akkordok és a közel-keleti zenei hatások, Pike pedig nem is próbál tisztán énekelni, inkább olyan, mint egy láncdohányos oroszlán. A Burning Down csontszáraz dobritmusa hegyeket is képes lenne kettészakítani, a fojtottan induló, majd váratlanul tombolni kezdő címadó számot hallgatni pedig olyan érzés, mintha egy légkalapáccsal vernének félholtra. A Karanlık Yol instrumentális átvezetőjében megszólaló török pengetős hangszer, a baglama enged egy kis pihenőt, de a lemez lendülete és ereje ezt követően sem lankad, egészen a doom-himnusz Darker Fleece 10 perces zárásáig. Épületbontó vállalatok megfontolhatnák a lemez alkalmazását nagyobb kihívások esetén.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.