Visszhang: tévésorozat

Frannie Langton vallomásai

Visszhang

A rendőrség a szeretője ágyából rángatja ki Frannie Langtont (Karla-Simone Spence), a fekete szobalányt az éj közepén.

Mellette vérbe fagyva fekszik a ház úrnője, Marguerite Benham (Sophie Cookson), a könyvtárban pedig George Benham, aki a rasszok hierarchiájának „tudományos” kutatásával szerzett hírnevet magának. Érzékeny periódusban járunk: a brit birodalom épp csak eltörölte a rabszolgaságot, ám a jogi kiskapuk még engedik, hogy a gyarmati alattvalókat változatlanul szolgasorban tartsák. Frannie helyzete kivételes, hiszen az otthonául szolgáló jamaicai ültetvényen tanulhat, de közben asszisztálnia kell a kutatásokban, amelyek épp a feketék alsóbbrendűségét hivatottak bizonyítani.

Sara Collins saját gazdag, fordulatos első regényét adaptálta kép­ernyőre. Műve egyszerre kiszámíthatatlan krimi és leszbikus szerelmi dráma, nem kínpornóra vagy könnyfakasztásra hajt, a tragikus fordulatait derű, vágy és pajkos humor fűszerezi. Felfedezhetjük, hogy a fekete rabszolgák „félfelszabadulásában” mennyi ambivalens ösvény létezik az önérvényesítésre és a kizsákmányolásra, s milyen zavaros a sóvárgás és az undor összefonódása a rasszizmusban. Sarah Waters regényei és a belőlük készült sorozatok már elkezdték feltérképezni a viktoriánus éra láthatatlanná tett queer világát, Collins mindezt a rassz és a gyarmatosítás hatásainak beemelésével gazdagítja. A sorozat jobbára tartja a feszes ritmust, Cookson és Spence érzékeny összhangja is stimmel, csak néha tévelyedünk a hegyi beszédek és az édeskés megoldások irányába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."