Visszhang: tévésorozat

Frannie Langton vallomásai

Visszhang

A rendőrség a szeretője ágyából rángatja ki Frannie Langtont (Karla-Simone Spence), a fekete szobalányt az éj közepén.

Mellette vérbe fagyva fekszik a ház úrnője, Marguerite Benham (Sophie Cookson), a könyvtárban pedig George Benham, aki a rasszok hierarchiájának „tudományos” kutatásával szerzett hírnevet magának. Érzékeny periódusban járunk: a brit birodalom épp csak eltörölte a rabszolgaságot, ám a jogi kiskapuk még engedik, hogy a gyarmati alattvalókat változatlanul szolgasorban tartsák. Frannie helyzete kivételes, hiszen az otthonául szolgáló jamaicai ültetvényen tanulhat, de közben asszisztálnia kell a kutatásokban, amelyek épp a feketék alsóbbrendűségét hivatottak bizonyítani.

Sara Collins saját gazdag, fordulatos első regényét adaptálta kép­ernyőre. Műve egyszerre kiszámíthatatlan krimi és leszbikus szerelmi dráma, nem kínpornóra vagy könnyfakasztásra hajt, a tragikus fordulatait derű, vágy és pajkos humor fűszerezi. Felfedezhetjük, hogy a fekete rabszolgák „félfelszabadulásában” mennyi ambivalens ösvény létezik az önérvényesítésre és a kizsákmányolásra, s milyen zavaros a sóvárgás és az undor összefonódása a rasszizmusban. Sarah Waters regényei és a belőlük készült sorozatok már elkezdték feltérképezni a viktoriánus éra láthatatlanná tett queer világát, Collins mindezt a rassz és a gyarmatosítás hatásainak beemelésével gazdagítja. A sorozat jobbára tartja a feszes ritmust, Cookson és Spence érzékeny összhangja is stimmel, csak néha tévelyedünk a hegyi beszédek és az édeskés megoldások irányába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.