Visszhang: tévésorozat

Máshon

Visszhang

Amikor már minden történetet elmeséltek...

...minden fordulatot klisévé, minden figurát archetípussá rongyosított a túlhasználat, a készítőknek, mint a válogatós gyerek anyjának, nagy kreativitásra van szüksége, hogy célba juttassa kívánt tartalmát. Ennek egyik módszere, amikor a könnyen kitalálható történetet idegen környezetben tálalják, ahogy tették azt a Teherán vagy a Sántárám alkotói. Ismeretlen helyszínbe ágyazva a sablonelemek elég egzotikussá válnak ahhoz, hogy csak később tűnjön fel az ismert minta. A – szórakoztatást már címéből is láthatóan főleg erre a fricskára építő – Máshon azonban nem biztos, hogy elég sokáig el tudja terelni a figyelmünket ahhoz, hogy észre ne vegyük a fehérrépát a tányérunkon.

Egy véletlen balesetből fakadó tragédia során mindig csak az áldozatra figyelünk, az elkövetőre senki sem gondol – állítja a sorozat a nyitójelenetben, fixálva számunkra, hogy ez most megváltozik. Egy család élete végleg tönkrement, egy bébiszitter, egy anya és barátnője élete között pedig erős, csomóktól sújtott szál kezd felsejleni. Ezeket a csomókat bontogatják a traumától földbe gyökerezett főszereplők, miközben a zsúfolt, rohanó Hongkong elnyeli őket.

Nicole Kidman hőseinek teste rendre máshol ragad, mint ahol elméje jár, de az is lehet, hogy csupán meredt tekintete szűkíti mostanában az eljátszható szerepeket a neurózissal küzdő, ijesztő nőkre. Ez viszont hibátlanul megy neki, és a történet súlya mellett sem lehet szó nélkül elmenni, így nem maradunk érték nélkül ebben a regényadaptációban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.