Visszhang: film

Szülésznők

  • 2024. február 14.

Visszhang

Egy kórházi szülészet nem az anyaság örömeiről szól.

Az gyár, ahol a futószalag sosem áll le, ahol mindig vészhelyzet van, viszont nincs elégséges eszköz és személyzet, és jól csakis elkötelezetten lehet végezni a bábák extrém stresszel járó, viszont alulfizetett munkáját. Két pályakezdő szülésznőt követünk ebben a bármilyen akciófilmnél mozgalmasabb és izgalmasabb filmben. (Persze izgulni csak a Pókemberen kényelmes, ettől a filmtől torkunkon akadna a pattogatott kukorica.) A köpenyt felvenni van csak idő, máris helyzet van, bemutatkozás helyett egy nehéz szülés, aztán egy másik. Tapasztalatlan botorkálás egyfelől, ami a gyakorlattal aztán megnyugtató és másokat is megnyugtatni képes kompetenciává alakul. Imponáló kompetencia a másiknál, amelyet elbizonytalanít egy rosszul végződő eset miatti indokolatlan önvád. A szenvedést nem ezek a magánéletüket is a hivatásuknak alárendelő bábák okozzák, hanem maga a rendszer, de ők konfrontálódnak vele, és ők veszik magukra annak minden következményét, ők néznek a szenvedők szemébe. Nagyrészt valódi szülések, valódi babák, valódi anyák valódi szenvedései és boldogsága (és valódi férfiak valódi téblábolása) teszik életszagúvá Léa Fehner gondosan előkészített, saját tapasztalatokon alapuló, érzékenyen fényképezett (operatőr: Jacques Girault), rendkívül értékes filmjét.

A végén az utcára vonulás, a tüntetés a jobb munkaviszonyokért és megbecsülésért nem is hiányozna. Tudjuk anélkül is, hogy a felelősségérzet vezérelte hétköznapi emberek mentik meg a világot, nem a Pókember.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.