Visszhang: animációs film

Orion és a Sötétség

  • SzSz
  • 2024. március 6.

Visszhang

Öltsön bármilyen formát, a művészet mindig az emberiség nagy kérdéseire keresi a választ: mi van a halál után, hát még előtte, s mi értelme a szerelemnek?

Charlie Kaufmant is ezek izgatják, de hajlamos egy szorongó művész vagy egy gyötrődő szerelmes kálváriájaként a nézők elé tárni őket. Készített már animációs filmet (Animalisa), ám azt felnőtteknek szánta, az Orion és a Sötétség ellenben Emma Yarlett gyerekkönyvének adaptációja. Az ezúttal csak a forgatókönyvet jegyző Kaufman (a rendező Sean Charmatznak ez a játékfilmes debütálása) kézjegye így is tetten érhető, s ne feledjük, amikor legutóbb könyvet álmodott a vászonra (Adaptáció), abból is inkább könyvadaptációkról szóló elmélkedés kerekedett ki.

Nos, az Orion és a Sötétség is egyfajta kontempláció a gyerekmesékről, de ez inkább csak keretként jelenik meg. Maga a történet az animációk jól ismert terepén mutatja be a mindentől rettegő kisfiút, Oriont, akit egy éjszaka meglátogat a Sötétség, mert elege van abból, hogy minden este szapulja. A Werner Herzogra vagy épp David Foster Wallace-ra tett utalásokat valószínűleg kevés kiskorú érti, az Agymanók egyértelmű lekoppintását azonban valószínűleg ők is észreveszik: a Sötétség mellett megjelenik ugyanis az éjszaka többi titokzatos teremtménye, Álmatlanság, Csend vagy épp Rejtélyes zajok is. A film mégsem a Pixar animációjára hasonlít a legjobban, hanem inkább Kaufman előző netflixes próbálkozására, a Befejezésen gondolkodomra – csak épp annak zsigeri borzongása hiányzik belőle; elvégre egy meséről van szó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.