Visszhang: film

Az űrhajós

Visszhang

Netflixes űrutazós film Adam Sandlerrel, ezt hallva már el is képzeljük, amint a vizesnyolcas ezúttal az űrben csetlik-botlik, félrenyomkodja az irányító gombjait és – mivel altesti poén nélkül ritkán készül Sandler-film – összepiszkítja a szkafandert.

Szerencsére ezúttal szó sincs ilyesmiről, Az űrhajós egy érzelmes, elgondolkodtató romantikus dráma, amelynek még jót is tesznek a negatív prekoncepciók, mert míg a színész repertoárjában egész egyedi az alkotás, a sci-fik egyre tágulóbb univerzumában azért messze nem.

Jakub Procházka a cseh űrpogram kiválasztottja, aki azt a feladatot kapja, hogy az égen feltűnő lilás csillagködöt felkutassa. A hosszas misszió alatt a felesége (Carey Mulligan) úgy dönt, nem vár rá tovább, így – bár a program dolgozói eltitkolják az üzenetet – Jakub immáron a világ legmagányosabb embere. De hamar kiderül, hogy valójában nincs egyedül a hajón, a valószerűtlen potyautas pedig olyan utazásra invitálja, amely a Naprendszer szélénél sokkal veszélyesebb terepre, a gyerekkori traumáiba vezet.

A filmekben megjelenő nem evilági lények mindig jók arra, hogy nekik, mint kívülállóknak bemutatva saját realitásunkat, ráébredjünk annak szépségére, fontosságára. (De ahhoz, hogy ezt meglássuk, vajon miért épp egy óriási beszélő pókfajzatra van szükség?) Hanus sokkal több emberségről ad tanúbizonyságot, mint az amúgy igen jól játszó Sandler figurája, ami ugyan új megvilágításba helyezi fajunk sokat hangoztatott intelligenciáját, de ezenkívül nagy újdonságot nem tud mondani e regényadaptáció.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.