Visszhang: könyv

Shona Innes

A család olyan, mint egy süti; Az élet olyan, mint a szél

Visszhang

Sokféle családdefiníció létezik. A gond akkor kezdődik, amikor a szó akarva-akaratlan kirekesztő címkévé válik.

A pszichológus szerző könyve ugyan nem csak a gyerekeknek segít megérteni, mi is a család, de történetesen a legkisebbeknek szól, és a süti analógia segítségével kívánja érzékeltetni, hogy nincs két egyforma család. Ahogy Szél Dávid pszichológus is rámutat az utószóban: a gyerekeknek csak az számít, mennyi figyelmet, szeretetet, törődést, elfogadást vagy épp bizalmat kapnak és adnak egymásnak. Agócs Írisz bájos rajzai élménnyé varázsolják az egyszerű, sokszor tételszerű mondatok lapozását egyszülős, kétszülős, többgenerációs, mozaik és még számtalan másmilyen családok tagjairól. Bőven lehetne kritikával illetni a sütis példákat, sorolni kivételeket, ellenvetéseket, de a korosztálynak alkalmasint megfelelő szintű ez a tudásanyag.

A szerző és illusztrátor páros másik könyve a halál és a gyász társadalmi tabujának feloldásáról szól. Az érzékeny rajzokkal kiegészített analógia itt magától értetődőbb, a szél jelensége egyértelműen vezet el a halálnak, életünk e természetes részének a fogalmáig. Innes szerencsére nem tünteti fel magát mindentudónak, így e könyvei segíthetnek abban, hogy a kicsikben ne rémképek éljenek az élet néhány nagy kérdéséről, amelyekkel felnőttként sem egyszerű szembenézni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.